Nutriční chování a postoje žáků staršího školního věku k výživě z pohledu genderu
Nutritional behaviour and attitudes of older school-age children towards nutrition from the point of view of gender
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79868Identifikátory
SIS: 134084
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
gender, výživa, starší školní věk, nutriční chování, výchova ke zdravíKlíčová slova (anglicky)
gender, nutrition, older school age, nutritional behaviour, health educationDiplomová práce zpracovává téma vztahu žáků staršího školního věku k výživě z pohledu genderu. Teoretická část práce vymezuje genderovou problematiku ve vztahu k výživě, charakterizuje období staršího školního věku a vymezuje jednotlivé faktory působící na vývoj nutričního chování žáků. Cílem praktické části práce bylo zjistit, zda existují rozdíly v přístupu k výživě u chlapců a dívek v období staršího školního věku, popřípadě zda se vzhledem k pohlaví vyskytují nějaká specifika v nutričním chování. K tomuto účelu sloužila metoda dotazníkového šetření, které se konkrétně zaměřovalo na zájem vybrané skupiny žáků o problematiku výživy, na jejich postoje, informovanost a nutriční chování. Výsledky dotazníkového šetření přináší zjištění, že lze spatřovat určité odlišnosti v nutričním chování u chlapců a dívek. Zejména zájem o problematiku výživy se ukázal větší u dívek než u chlapců. Dívky se také snaží stravovat zdravěji než chlapci. Naopak ve stravovacích návycích nebo v postojích se objevily jen minimální rozdíly. Z výsledků šetření též vyplývá, že některé genderové stereotypy týkající se problematiky výživy jsou již překonané. Součástí praktické části práce je rovněž návrh využití získaných dat v pedagogické praxi.
The diploma thesis deals with the topic about the relationship of older school-age towards nutrition from the point of gender. The theoretical part defines the problems of gender in the reference to nutrition, it characterizes the period of older school-age and defines the particular factors that have an effect on the development of the nutritional behavior of pupils. The aim of the practical part is to discover whether there are any differences in the attitudes towards nutrition amongst boys and girls at the period of older school-age or whether there are any specific things at nutritional behaviour in the view of gender. For this purpose, I have chosen the interview survey that was concretely focused on the interest of chosen group of pupils about the problems of nourishment, their attitudes, foreknowledge and nourishing behaviour. The result of the survey shows that there are particular differences in nutritional behaviour among boys and girls. The interest about the topic of nutrition is bigger by the girls in the comparism of boys. The girls also try to keep on healthy food. On the contrary, there are very small differences between boys and girls at eating habits. According to the survey, it is possible to say that some gender stereotypes about the problems of nutrition are overcome. In the...