Návrh obsahu volitelného literárního semináře pro gymnázia zaměřeného na rozšíření literárně teoretických znalostí a interpretačních dovedností s využitím tvorby generace českých básníků debutujících po roce 1989
Project of the optional seminar for grammar schools focused on extending the theoretical knowledge and the interpretation skills of poetry based on the production of Czech poets publishing after 1989
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79847Identifiers
Study Information System: 119353
Collections
- Kvalifikační práce [17059]
Author
Advisor
Referee
Zimová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
poezie, česká poezie, současná poezieKeywords (English)
poetry, Czech poetry, contemporary poetryPráce formou volitelného literárního semináře zpracovává učivo, jež v současnosti často zůstává na okraji zájmu učitelů i žáků, a snaží se ho tvůrčím způsobem využít tak, aby byl v žácích podporován pozitivní vztah k literatuře, zejména k poezii. V souboru několika podrobně zpracovaných příprav si klade za cíl představit současnou českou poezii a v souladu se zásadami Rámcového vzdělávacího programu práci s básnickými texty pojmout takovou formou, která v žácích bude probouzet zájem o toto odvětví literatury a přirozeně proaktivní přístup při její interpretaci. Zároveň systematicky rozšiřuje znalosti žáků v oblasti literární teorie a to s důrazem na schopnosti jejich praktické aplikace. Posledním úkolem práce je přispět k prolomení tabu, které o poezii panuje mezi učiteli, a dát jim inspiraci pro výuku tohoto učiva.
The objective of the thesis is to enhance the role of poetry within the literacy education at grammar schools, which has been on the edge of teacher's and student's interest since a while. Following the existing binding rules of education the thesis is made to build up a positive attitude to poetry in students and targets to improve their knowledge and personal approach to this part of literature. While being focused on that its content struggles to extend their theoretical skills of literary interpretation as well as practical ones. Last but not least the thesis would like to avoid the stereotypes teachers keep about poetry and its application at school.