Rozvoj jemné motoriky v mateřské škole u dětí s obtížemi v grafomotorice
Development of fine motor skills in preschool children with grafomotorics problems
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79838Identifikátory
SIS: 150331
Kolekce
- Kvalifikační práce [18049]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Francová, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
grafomotorické obtíže, intervence, jemná motorika, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
graphomotor diffuculties, intervention, fine motor skills, kindregartenDiplomová práce se zabývá problematikou dětí s grafomotorickými obtížemi v předškolním věku, především nevhodným úchopem grafického náčiní. Hlavním cílem bylo sestavit a zrealizovat intervenční program, který je zaměřený na rozvoj jemné motoriky. Na základě výkonů ve vybraných testových úlohách měřících úroveň grafomotorických dovedností dětí byly sestaveny tři výzkumné skupiny. První skupinu (kontrolní skupinu) tvořily děti bez výrazných obtíží v grafomotorických dovednostech, druhé dvě skupiny pak děti s grafomotorickými obtížemi (skupiny experimentální). Pro jednu z experimentálních skupin byl určen zmíněný tréninkový program na rozvoj jemné motoriky. Po jeho ukončení byly všechny výzkumné skupiny opět otestovány kriteriálními testy a byl diskutován vliv intervenčního programu realizovaného v podmínkách běžného provozu mateřské školy.
This diploma thesis is focused on children with grafomotorics problems at preschool age, especially on inappropriate grip of handwriting tools. The target was to put together and implement in practice the intervention programme focused on fine motor skills development. Based on the results of testing tasks evaluating the degree of children grafomotorics skills the three significant groups were made. The first group (control group) was comprised of children without noticeable grafomotorics skills problems. The other two groups were comprised of children with grafomotorics skills problems (experimental groups). One of the experimental group was target of mentioned tranining programme for fine motor skills development. At the programme end all three significant groups were again examined by criterion-referenced test. The impact of intervention programme and its implementation in practice under everyday conditions of nursery school was discussed.