Test Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí
Rey-Osterrieth Complex Figure of eight years old children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79825Identifikátory
SIS: 132464
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Goldmann, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Rey-Osterriethova komplexní figura, Taylorova komplexní figura, Flynnův efekt, Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF), kognitivní vývojKlíčová slova (anglicky)
Rey-Osterrieth Complex Figure, Taylor Complex Figure, Flynn effect, Developmental Scoring Systém for the Rey-Osterrieth Complex Figure (DSS - ROCF), cognitive developmentDiplomová práce je zaměřena na využití testu Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí. Teoretická část obsahuje popis vývoje kognitivních funkcí. Dále představení Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, možnosti administrace, skórování a interpretace. Významná část prezentuje Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF). Empirická část přináší nové orientační normy pro děti ve věku osmi let, srovnání Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, analýzu jednotlivých fází testu a elementů figury a srovnání Osterriethova přístupu k hodnocení s Vývojovým systémem hodnocení (DSS - ROCF). Provedená studie odhalila následující zjištění. Nebyl prokázán Flynnův efekt v Rey-Osterriethově komplexní figuře, naopak byl sledován opačný trend. Osmileté děti podávají ve figuře Taylora lepších výsledků než ve figuře Reye ve fázi reprodukce. Ve fázi kopie lze obě figury s opatrností považovat za ekvivalentní. Analýza jednotlivých fází testu přináší vodítka k interpretaci. Srovnání dvou přístupů k hodnocení poskytuje přehled o možnostech Vývojového systému hodnocení (DSS - ROCF). KLÍČOVÁ SLOVA Rey-Osterriethova komplexní figura, Taylorova komplexní figura, Flynnův efekt, Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF), kognitivní vývoj
The thesis is focused on the use of the test Rey-Osterrieth Complex Figure at eight years old children. The theoretical part contains a description of the development of cognitive functions. Further presentation of Rey-Osterrieth and Taylor Complex Figures, the possibility of administration, scoring and interpretation. A significant part presents Developmental Scoring System (DSS - ROCF). Empirical part introduces new tentative standards for children aged eight years, comparison of Rey-Osterrieth and Taylor complex figure, analysis of each phase of the test and elements, and comparison of Osterrieth's scoring system with Developmental Scoring System (DSS - ROCF). Our study revealed the following findings. Flynn effect has not been demonstrated in the Rey- Osterrieth complex figure, while the opposite trend was observed. There were found significant differences between Rey-Osterrieth and Taylor Complex Figures at eight years old children in recall trial, in copy trial can be both figures regarded as equivalent. Analysis of the various phases of the test gives guide for interpretation. A comparison of the two approaches provides an overview of the Development scoring system (DSS - ROCF). KEY WORDS Rey-Osterrieth Complex Figure, Taylor Complex Figure, Flynn effect, Developmental Scoring Systém for the...