Klavírní školy současnosti a jejich využití v praxi na ZUŠ
Piano Methods of the Present Day and Their Using in the Practice at Music Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79546Identifiers
Study Information System: 149404
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
klavír jako nástroj, klavírní metodika, současnost &, minulostKeywords (English)
the piano as an instrument, the piano methodology, the present day &, the past timesBc. Veronika Landkammerová Abstrakt díla Diplomová práce Klavírní školy současnosti a jejich využití v praxi na ZUŠ pojednává o nejrozšířenějších a pro výuku nejvhodnějších klavírních školách v Čechách. Při posuzování škol vychází z nových směrů přelomu 19. a 20. století, jejichž jedním z prvních průkopníků byl Ludwig Deppe. Jedná se především o vytváření hudebních představ a potřeby váhy paže během hry. Odsuzuje tak starou metodiku a udává příklady. V první části práce je popisován vývoj klavíru jako nástroje a s ním spojený vývoj klavírních škol. Jen za pochopení historických změn v tomto vývoji je možno také pochopit snahu tolika velkých osobností o vytvoření výlučně klavírní školy. Vzhledem k tomu, že klavír je poměrně mladým nástrojem, není divu, že i jeho metodika vyučování je stále živým tématem a nutno podotknout, stále ještě ne zcela prozkoumaným. Další části jsou již věnovány konkrétním klavírním školám, které se běžně používají na ZUŠ včetně příkladů metodicky překonaných škol. I ty jsou bohužel dodnes mnohými pedagogy hojně využívány. Znovu ale připomeňme, že samotné skladby odsouzeníhodné velice často nejsou, je to především onen metodický postup školy. Naproti tomu práce udává příklady těch škol, které jsou více či méně pro vyučování vhodné. Uvádí jejich kladné a záporné stránky, pojednává o...
Bc. Veronika Landkammerová Résumé The thesis Contemporary piano methods and their usage in practice at Elementary schools of art deals with the most common and also the most suitable piano methods used in the Czech Republic. It's based on new trends at the turn of the 19th and 20th century, whose one of the pioneers was Ludwig Deppe. The issue is making music ideas and the need of using the weight of our arm while playing. It condemns the old methodology and gives examples. In the first part of the thesis there is described the evolution of piano - a musical instrument and the evolution of piano methods. These are interdependent of course. There was a quest to form a method only for piano which we can understand only if we know the historical changes. Since, in view of the fact that piano is a relatively young instrument we can't be surprised that its methodology of teaching is still a hot issue. The other parts are devoted to particular piano methods which are commonly used at Elementary school of art including examples of methodically obsolete methods. Unfortunately these are still very often used by many teachers. It's necessary to remind again that the pieces itself are not reprehensible but it's the method. On the other hand the thesis presents methods which are more or less suitable for teaching. It...