Právnické vzdělávání a pokusy o reformu právnického studia v českých zemích od roku 1918 do současnosti
Legal education and attempts to reform it in the Czech lands from 1918 until today
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79282Collections
- Kvalifikační práce [11419]
Author
Advisor
Referee
Pavlíček, Václav
Večeřa, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Theory, Philosophy and Sociology of Law
Department
Department of Legal Theory and Legal Doctrines
Date of defense
8. 12. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Didaktika práva, vysokoškolská výuka, právnické vzdělávání, reformy právnického studia
Keywords (English)
Legal didactics, University education, Legal education, Reforms of Legal studies
Dizertační práce s názvem "Právnické vzdělávání a pokusy o reformu právnického studia v českých zemích od roku 1918 do současnosti" se věnuje obecně teoretickému a historickému pohledu na problematiku výuky práva na českých právnických fakultách v období posledního století. Ve světle historického vývoje se zobrazuje průběh reforem, které v kontextu různých vlivů na právnické studium zformovaly jeho současný stav. Tematika právnického vzdělávání je v práci pojednávána z hlediska moderního přístupu k teorii univerzitního studia práva; nejsou opomíjeny aktuální trendy a nové požadavky na výuku práva, které se rozvinuly po roce 1989. Potvrzená východiska práce předložená v jejím závěru zohledňují rovněž komparativní pohled na právnické vzdělávání a přinášejí komplexní analýzu sledované problematiky.
The dissertation called Legal education and attempts to reform it in the Czech lands from 1918 until today deals with theoretical and historical views of the legal education system at Czech Legal faculties during the last century. The course of the reforms that have shaped the current state of the Legal faculty is shown in the light of historical development. The subject matter of Legal education is treated from the point of view of the modern approach to the theories of Legal studies. The present trends and new requirements developed after 1989 are taken into account. The conclusion takes into consideration the comparative views of Legal education and brings a complex analysis of the given problem.