Císařská propaganda se zaměřením na ženský prvek v portrétním umění
The Imperial Propaganda with Focus on the Female Element in Portrait Art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79045Identifikátory
SIS: 150772
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Titz, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
16. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
římské umění, propafanda, principát, ženský portrétKlíčová slova (anglicky)
Roman Art, Propaganda, Principate, Female PortraitDiplomová práce je zaměřena na císařskou propagandu v sochařství, na gemách a mincích. Soustředí se především na význam ženského prvku v propagandě, a proto popisuje, k jakým bohyním jsou přirovnávány císařovny a jakým způsobem se tak děje. Dále se zabývá portréty císařů, kteří ve svém zobrazení využívají doprovodu ženských bohyň a personifikací, případně jiných ženských elementů. Hodnotí frekvenci sledovaných ženských námětů v jednotlivých obdobích a jejich proměny, odděluje obecnou sadu propagandistických motivů využívaných každým císařem a ženské prvky specifické jen pro určité vládce. Sleduje postupnou emancipaci v portrétu ženských císařoven či dalších žen z okolí císaře. Rovněž jsou pozorovány společenské změny a jejich odraz v politické propagandě. Časové rozmezí pokrývá vládu Augusta, iulsko- claudijskou dynastii, rok čtyř císařů, flavijskou dynastii, adoptivní císaře a severovskou dynastii.
The thesis is focused on the imperial propaganda in sculpture, gems and coins. It focuses primarily on the importance of the female element of propaganda, therefore describes how the goddesses are compared to empresses and how it happens. It also deals with portraits of emperors, who use display of female goddesses and personifications or other female elements in their portraits. The thesis rates the frequency of female subjects in different periods and their changes, separates the general set of themes of propaganda used by each emperor and female elements specific to a particular ruler. It follows the gradual portrait emancipation among women close to the emperor. Social changes and their reflection in political propaganda are also seen. Time period begins with the reign of Augustus, continues with Julio-Claudian dynasty, the year of four emperors, Flavian dynasty, Adoptive emperors and Severan dynasty.