Posturální stabilita dětí školního věku
Postural stability of school age children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78993Identifiers
Study Information System: 146304
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Pavlů, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Těžiště těla, testování, opěrná baze, rovnováha, postura, intervenční cvičeníKeywords (English)
Centre of body mass, testing, base of support, balance, posture, intervention exerciseNázev: Posturální stabilita dětí školního věku Cíle: Cílem této diplomové práce je deskripce vybraných parametrů posturální stability skupiny dětské populace a zjištění efektu cvičení s prvky senzomotorické stimulace dle Jandy a Vávrové a cvičení na míčích na posturální stabilitu dětí školního věku. Metody: Jedná se o deskriptivní práci s včleněnou intervenční částí. V průběhu studie byly zkoumány čtyři skupiny probandů ve věku 10 a 11 let, každá o 21 členech (n=84; průměrná výška=148,2 ± 5,67 cm; průměrná tělesná hmotnost=37,4 ± 4,29 kg, průměrný věk=10,96 ± 0,69 let). Všech 84 dětí podstoupilo počáteční měření přístrojem Footscan pro posouzení úrovně posturální stability pomocí vybraných parametrů. Poté byla z měřených probandů ve věku 11 let vybrána skupina 15 adeptů pro pětitýdenní intervenční studii. Po ukončení intervence byla tato skupina znovu změřena. Konečný počet dětí, jejichž data byla zpracována v intervenční části, byl 12 (n=12; průměrná výška=151,7 ± 4,61 cm; průměrná tělesná hmotnost=39,71 ± 2,99 kg; průměrný věk=11,43 ± 0,29 let). Počáteční a kontrolní výsledky měření byly následně vyhodnoceny, porovnány a zpracovány. Výsledky: Ve většině zvolených parametrů vykazovaly dívky lepší posturální stabilitu než chlapci srovnatelného věku a jedenáctiletí vykazovali lepší hodnoty...
Title: Postural stability of school age children Objectives: The purpose of this work is description of selected postural stability parameters of school age children population and evaluation of sensomotoric stimulation and ball excercises effect on the postural stability. Methods: This work is a descriptive work with included intervention. During the study, four groups of 10 and 11 year old children were examined, each group had 21 members (n=84; average height=148,2 ± 5,67 cm; average body weight=37,4 ± 4,29 kg, average age=10,96 ± 0,69 years). All 84 children participated in the first measurement on a Footscan to evaluate the level of postural stability based on the selected parameters. Then 15 children were chosen for a 5 week long intervention. After this intervention the group took the measurement again. The final number of children tested in this work was 12 (n=12; average height=151,7 ± 4,61 cm; average body weight=39,71 ± 2,99 kg; average age=11,43 ± 0,29 years). Outcome of the first and second measurement was compared and processed. Results: Most of the selected parameters have shown, that girls have better postural stability than boys of the same age and that 11 year olds have better postural stability than 10 year olds. The parameter TTW (Total Traveled Way) was chosen for the...