Die Zauberposse bei Ferdinand Raimund und Johann Nepomuk Nestroy
Ferdinand Raimund and Johann Nepomuk Nestroy Magic Farce
Kouzelná fraška u Ferdinanda Raimunda a Johanna Nepomuka Nestroye
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78989Identifikátory
SIS: 89494
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zbytovský, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Kouzelná fraška, fraška, Besserungsstück, vídeňské lidové divadlo, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier, březnové povstání ve VídniKlíčová slova (anglicky)
Magic farce, farce, Besserungsstück, Viennese popular theater, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier and Viennese Vormärz5 Abstrakt Tato práce se soustředí na "kouzelnou frašku" v díle Ferdinanda Raimunda a Johanna Nepomuka Nestroye, její podstatu, podmínky jejího vzniku a hlavní motiviku v rámci Vídeňského lidového divadla biedermeierovské idyly a Vormärz. S ohledem na účel této práce jsou v jejím rámci představena a analyzována vybraná díla obou autorů: Raimundův Der Barometermacher auf der Zauberinsel a Nestroyův Der böse Geist Lumpazivagabundus oder das liederliche Kleeblatt, Freiheit in Krähwinkel a Höllenangst. Rámec analýzy představuje historický a biografický kontext; zejména pak problematika dobové cenzury a její dopady na Raimundovu a Nestroyovu tvorbu. Vynechány nezůstanou významné biografické aspekty v souvislosti s proměnou díla sledovaných autorů v pozdějších letech. Klíčová slova Kouzelná fraška, fraška, Besserungsstück, vídeňské lidové divadlo, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier, březnové povstání ve Vídni
6 Abstract This essay's primary focus is on the phenomenon of "magic farce" within the works of Ferdinand Raimund and Johann Nepomuk Nestroy, its essence, main establishment conditions and its motifs on the background of the Viennese popular theater, the Biedermeier idyll and Vormärz. With respect to purpose of this essay, selected works of both authors are introduced and are afterwards the subject of analysis: Raimund's Der Barometermacher auf der Zauberinsel and Nestroys Der böse Geist Lumpazivagabundus oder das liederliche Kleeblatt, Freiheit in Krähwinkel and Höllenangst. The framework of the analysis is the historical and biographical context; notably the phenomenon of censorship and its impacts on artistic production of both Raimund and Nestroy. This essay also comprises important biographical aspects in relation to the transformation of the artistic approach of the authors in later years. Keywords Magic farce, farce, Besserungsstück, Viennese popular theater, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier and Viennese Vormärz