Die Zauberposse bei Ferdinand Raimund und Johann Nepomuk Nestroy
Ferdinand Raimund and Johann Nepomuk Nestroy Magic Farce
Kouzelná fraška u Ferdinanda Raimunda a Johanna Nepomuka Nestroye
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78989Identifiers
Study Information System: 89494
CU Caralogue: 990020805810106986
Collections
- Kvalifikační práce [24015]
Author
Advisor
Referee
Zbytovský, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Good
Keywords (Czech)
Kouzelná fraška, fraška, Besserungsstück, vídeňské lidové divadlo, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier, březnové povstání ve VídniKeywords (English)
Magic farce, farce, Besserungsstück, Viennese popular theater, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier and Viennese Vormärz5 Abstrakt Tato práce se soustředí na "kouzelnou frašku" v díle Ferdinanda Raimunda a Johanna Nepomuka Nestroye, její podstatu, podmínky jejího vzniku a hlavní motiviku v rámci Vídeňského lidového divadla biedermeierovské idyly a Vormärz. S ohledem na účel této práce jsou v jejím rámci představena a analyzována vybraná díla obou autorů: Raimundův Der Barometermacher auf der Zauberinsel a Nestroyův Der böse Geist Lumpazivagabundus oder das liederliche Kleeblatt, Freiheit in Krähwinkel a Höllenangst. Rámec analýzy představuje historický a biografický kontext; zejména pak problematika dobové cenzury a její dopady na Raimundovu a Nestroyovu tvorbu. Vynechány nezůstanou významné biografické aspekty v souvislosti s proměnou díla sledovaných autorů v pozdějších letech. Klíčová slova Kouzelná fraška, fraška, Besserungsstück, vídeňské lidové divadlo, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier, březnové povstání ve Vídni
6 Abstract This essay's primary focus is on the phenomenon of "magic farce" within the works of Ferdinand Raimund and Johann Nepomuk Nestroy, its essence, main establishment conditions and its motifs on the background of the Viennese popular theater, the Biedermeier idyll and Vormärz. With respect to purpose of this essay, selected works of both authors are introduced and are afterwards the subject of analysis: Raimund's Der Barometermacher auf der Zauberinsel and Nestroys Der böse Geist Lumpazivagabundus oder das liederliche Kleeblatt, Freiheit in Krähwinkel and Höllenangst. The framework of the analysis is the historical and biographical context; notably the phenomenon of censorship and its impacts on artistic production of both Raimund and Nestroy. This essay also comprises important biographical aspects in relation to the transformation of the artistic approach of the authors in later years. Keywords Magic farce, farce, Besserungsstück, Viennese popular theater, Ferdinand Raimund, Johann Nepomuk Nestroy, Biedermeier and Viennese Vormärz