Interpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciences
Vyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských věd
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78782Identifiers
Study Information System: 134678
CU Caralogue: 990021066860106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Brůhová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Good
Keywords (Czech)
Metadiskurz, interpersonální funkce, přednášky, Hyland, interpretace, akademický diskurz, organizace textu, interakce, student, přednášejícíKeywords (English)
Metadiscourse, interpersonal function, lectures, Hyland, interpretation, academic discourse, text organization, interaction, student, lecturer(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.
(in English): The diploma thesis explores the means of expressing interpersonal function (metadiscourse) in English academic lectures. This function includes means mitigating the proposition of authors (hedges), expressions boosting its credibility (booster), instances reflecting attitude of the author (attitude markers) and means referring to both, the author himself (self-mentions) and the audience (engagement markers). For the purpose of the analysis, the integrative approach of Ken Hyland was chosen. It explores interpersonal resources as well as interactive resources in written academic discourse. Means organizing text into an intelligible and comprehensible unit will be also studied. The excerpted instances of metadiscourse were examined with respect to their function and realization form. In a case of realization forms, we expected to find means expressing modality (modal verbs, adverbs, adjectives), evaluative adjectives and adverbs, conjunctions and an array of personal pronouns referring to the participants of lectures. The findings showed surprising deviations in the categories of boosters, extended frame markers and attitude markers. Remaining categories, despite the different mode of the data (spoken academic language) corresponded with Hyland's findings from written academic discourse.