Show simple item record

Vyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských věd
dc.contributor.advisorMalá, Markéta
dc.creatorKlapalová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-06-01T13:30:08Z
dc.date.available2017-06-01T13:30:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/78782
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The diploma thesis explores the means of expressing interpersonal function (metadiscourse) in English academic lectures. This function includes means mitigating the proposition of authors (hedges), expressions boosting its credibility (booster), instances reflecting attitude of the author (attitude markers) and means referring to both, the author himself (self-mentions) and the audience (engagement markers). For the purpose of the analysis, the integrative approach of Ken Hyland was chosen. It explores interpersonal resources as well as interactive resources in written academic discourse. Means organizing text into an intelligible and comprehensible unit will be also studied. The excerpted instances of metadiscourse were examined with respect to their function and realization form. In a case of realization forms, we expected to find means expressing modality (modal verbs, adverbs, adjectives), evaluative adjectives and adverbs, conjunctions and an array of personal pronouns referring to the participants of lectures. The findings showed surprising deviations in the categories of boosters, extended frame markers and attitude markers. Remaining categories, despite the different mode of the data (spoken academic language) corresponded with Hyland's findings from written academic discourse.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMetadiskurzcs_CZ
dc.subjectinterpersonální funkcecs_CZ
dc.subjectpřednáškycs_CZ
dc.subjectHylandcs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.subjectakademický diskurzcs_CZ
dc.subjectorganizace textucs_CZ
dc.subjectinterakcecs_CZ
dc.subjectstudentcs_CZ
dc.subjectpřednášejícícs_CZ
dc.subjectMetadiscourseen_US
dc.subjectinterpersonal functionen_US
dc.subjectlecturesen_US
dc.subjectHylanden_US
dc.subjectinterpretationen_US
dc.subjectacademic discourseen_US
dc.subjecttext organizationen_US
dc.subjectinteractionen_US
dc.subjectstudenten_US
dc.subjectlectureren_US
dc.titleInterpersonal metadiscourse in English university lectures from Arts and Humanities and Social Sciencesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-07
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId134678
dc.title.translatedVyjadřování interpersonální funkce v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních a společenských vědcs_CZ
dc.contributor.refereeBrůhová, Gabriela
dc.identifier.aleph002106686
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce se zabývá prostředky vyjadřování interpersonální funkce (metadiskurzu) v anglických univerzitních přednáškách. Tato funkce zahrnuje jevy zmírňující tvrzení autora (hedges), prostředky posilující jeho důvěryhodnost (boosters), výrazy reflektující hodnotící postoje autora (attitude markers) a jevy odkazující k autorovi samotnému (self-mentions) nebo jeho čtenářům (engagement markers). Pro analýzu byl zvolen integrační přístup Kena Hylanda, který zkoumá jak interakční, tak interpersonální metadiskurz v psaném akademickém diskurzu. V práci se proto objevují i metadiskurzivní jevy organizující text do srozumitelného a snadno pochopitelného celku. Nalezené metadiskurzivní prostředky byly detailně zkoumány jak z hlediska funkčního, tak formálního. V rámci realizačních forem lze očekávat prostředky vyjadřování modality (modální slovesa, adverbia, adjektiva), evaluativní adjektiva a adverbia a osobní zájmena odkazující k účastníkům přednášek. Pro výzkum byly použity čtyři akademické přednášky z korpusu BASE. Výsledky analýzy přinesly překvapivé odchylky v kategoriích boosters, extended frame markers a postojových modifikátorů. Ostatní kategorie se i přes odlišný charakter dat (mluvené slovo) chovaly srovnatelně s Hylandovými poznatky z psaného akademického diskurzu.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The diploma thesis explores the means of expressing interpersonal function (metadiscourse) in English academic lectures. This function includes means mitigating the proposition of authors (hedges), expressions boosting its credibility (booster), instances reflecting attitude of the author (attitude markers) and means referring to both, the author himself (self-mentions) and the audience (engagement markers). For the purpose of the analysis, the integrative approach of Ken Hyland was chosen. It explores interpersonal resources as well as interactive resources in written academic discourse. Means organizing text into an intelligible and comprehensible unit will be also studied. The excerpted instances of metadiscourse were examined with respect to their function and realization form. In a case of realization forms, we expected to find means expressing modality (modal verbs, adverbs, adjectives), evaluative adjectives and adverbs, conjunctions and an array of personal pronouns referring to the participants of lectures. The findings showed surprising deviations in the categories of boosters, extended frame markers and attitude markers. Remaining categories, despite the different mode of the data (spoken academic language) corresponded with Hyland's findings from written academic discourse.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV