Využití školní zahrady ZŠ Hostýnská pro výuku přírodopisu
Using school garden to teach biology in ZŠ Hostýnská school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78673Identifiers
Study Information System: 174332
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ZŠ Hostýnská, školní zahrada, přírodní učebna, floristický průzkum, Malešice, klíčové kompetence, pracovní list, přírodopisKeywords (English)
Hostýnská school, school ground, school garden, floristic investigation, Malešice, key competences, work sheet, biologyDiplomová práce má za cíl komplexně popsat přírodní podmínky na školní zahradě ZŠ Hostýnské a zhodnotit její využitelnost pro výuku přírodopisu. V teoretické části přestavuje význam školních zahrad pro výchovu a vzdělávání, popisuje historický vývoj a současnost školních zahrad v České republice. V další části zaměřené přímo na školní pozemek ZŠ Hostýnské popisuje současnou praxi a zaměřuje se na popis přírodních podmínek. Součástí je floristický výzkum, který autor provedl během mnoha návštěv v letech 2014 - 2015. Zaznamenáno je 117 taxonů vyšších rostlin, což lez považovat za doklad poměrně vysoké diverzity tamní vegetace. Nakonec autor porovnává využitelnost školního pozemku s učebnicí přírodopisu a klíčovými kompetencemi z RVP a navrhuje možnosti jejího obohacení. Součástí práce je pět pracovních listů včetně metodických doporučení.
The thesis aims on complex description of environmental features of ZŠ Hostýnská school ground and evaluating its using for teaching biology. In theoretic part the importance of school grounds for educating is introduced, history of school gardens and current state of their using is described. Next part is focused on current using of school ground and description of its environment. Floristic investigation made by author in 2014-2015 is included. In frequent visits author found and determinated 117 species of vascular plants, which is a sign of relatively high biodiversity. Finally using of school ground is compared with school book and key competences. Plans and suggestions for future improvements are given. Five work sheets with methodic suggestions are included.