Mediální konstrukce biomatek v českých médiích
Media construction of Biomothers in Czech media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78073Identifikátory
SIS: 167376
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Biomatka, bio, mateřství, neologismy v médiích, ekologické zemědělství, porody doma, očkování, kojení na veřejnostiKlíčová slova (anglicky)
Biomothers, organic, motherhood, neoplasm in Czech media, organic farming, laboring at home, children's immunization, breastfeeding in publicMagisterská diplomová práce se zabývá případovou studií konstrukce pojmu biomatka v českých médiích v letech 2010-2015. Pojem bio, nálepka zapůjčená z oblasti ekologického zemědělství, ve společnosti rezonuje delší dobu. Výzkumná část práce přináší odpověď, proč byl pojem spojen právě s obdobím mateřství, a proč média nezůstala u původního výkladu pojmu, ale postupně přidávala další pojem definující témata. Práce si pokládá tři hlavní výzkumné otázky: Jaký byl trend ve vývoji obrazu biomatek v českých médiích v průběhu zkoumaného období? Jaká souvztažná témata se k pojmu přidávala? Jaká je role médií v tomto procesu: jsou propagátoři alternativních hodnot nebo inklinují k prosazování konzervativních hodnot? Mediální obraz biomatek se vyznačoval výraznou dynamikou a v průběhu zkoumaného období se proměňoval k větší komplexnosti i kontroverzi. Některé charakteristiky však pojem biomatka provázejí od začátku, zůstávají neměnné a jsou pro něj klíčové. Patří sem inklinace k nákupu biovýrobků, k podpoře všeho, co je "přírodní", a vyhledávání forem alternativní léčby. Z poměrně pozitivního a nekomplikovaného obrazu biomatky coby vyznavačky ekologického zemědělství, přírodního životního stylu a bioproduktů se během zkoumaného období (2010-2015) stává obraz velmi obsáhlý, zahrnující popis životního stylu...
This diploma theses deals with the construction of the neoplasm Biomother in the Czech media between 2010-2015. The 'bio' concept, label borrowed from organic agriculture, resonates in public for quite long. The research component of this theses brings an explanation, why the notion of bio was connected with motherhood, and also why media has changed its meaning and brought new defining topics to it. There are 3 main questions to be answered in the theses. How did the picture of Biomothers change between the years 2010-2015? What other characteristics have been included in the topic? What role does media have in this case: Do they serve as a booster of alternative values or, do they tend to promote conservative values? Media portrayal of Biomothers showed considerable dynamism during the examined period and it altered to greater complexity and controversy. Some features, that accompanied the notion biomatka from the start, remained unchanged and are key for its interpretation. This includes the tendency to search and buy organic products, support an all natural lifestyle, and searching for forms of alternative treatments. During the analysed period (2010- 2015) the relatively uncomplicated and positive image of Biomothers, as a worshiper of organic farming, natural lifestyle and organic products,...