Kvalita výuky začínajících učitelů fyziky
The Quality of Teaching by Beginning Physics Teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78015Identifiers
Study Information System: 163974
Collections
- Kvalifikační práce [10135]
Author
Advisor
Referee
Mandíková, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics and Mathematics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kvalita výuky, kvalita výuky fyziky, začínající učitel, pedagogické pozorování, případová studieKeywords (English)
quality of teaching, quality of physics teaching, beginning teacher, pedagogical observation, case studyStrategickým cílem výzkumu, kam spadá studie v této diplomové práci, je přispět k hledání souvislostí mezi kvalitou výuky a dalšími faktory a prohloubit porozumění kontextu kvality výuky. V souvislosti se strategickým cílem, byla formulována následující výzkumná otázka: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vybraných začínajících učitelů fyziky? Celkově jako výzkumný plán tohoto smíšeného výzkumu byla použita případová studie. Kvantitativní část byla pojata jako výzkum ex-post-facto, kde byla data sbírána metodou pedagogického pozorování. Na kvantitativní výzkum navázal kvalitativní, ve kterém byly jako metoda sběru dat využity polostrukturované rozhovory, které umožnily zasadit informace zjištěné během pozorování do širšího kontextu. Výzkumný vzorek se skládal ze čtyř začínajících učitelů fyziky, kteří vyučují na vyšším gymnáziu a jsou absolventy MFF UK. Ukázalo se, že existují parametry kvality, které jsou pro výuku učitelů zapojených do výzkumu společné (např. vysoká fyzikální odbornost, výklad, matematický model, rozvoj abstraktní představivosti, struktura poznatků). Kromě společných znaků se začínající učitelé v určitých oblastech kvality výuky odlišují (např. využití pomůcek, experimenty, práce s textem, aktivita studentů, individuální přístup).
The strategic goal of the research is to contribute to the search for connections between the teaching quality and other factors, and to deepen the understanding of the context of the teaching quality. The research question is posed as follows: Which parameters of the quality of physics teaching are typical for beginning teachers? To answer the question a mixed method research design was used and a case study was chosen as the basic research plan. An ex-post-facto research was chosen as the design of the quantitative part of the research, and the data was collected using the method of pedagogical observation. Regarding the qualitative part, the data was collected using semi-structured interviews. The research sample consisted of four physics teachers, teaching in grammar schools, who have recently graduated from the Faculty of Mathematics and Physics of Charles University. This research shows that there are parameters of the quality of physics teaching which the teachers have in common (e.g. high level of physics expertise, lecturing, mathematics, abstraction, knowledge structure). Besides common features of the teaching quality of the selected teachers there are certain differences (e.g. teaching aids, experiments, work with text, student's activity, demands placed on students).