Učitel, kolegialita a spolupráce
Teacher, collegiality and collaboration
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77514Identifiers
Study Information System: 125290
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učitel, spolupráce, kolegialita, osobnost učitele, autorita učitele, kompetence učiteleKeywords (English)
teacher, collaboration, collegiality, teacher's personality, teacher's authority, teacher's competencetionDiplomová práce je zaměřena na spolupráci, kolegialitu a vzájemné vztahy učitelů, které jsou jedním z klíčových pilířů úspěšného edukačního procesu. Kooperace učitelů je v novém pojetí školního vzdělávacího programu a naplňování průřezových témat a mezioborových vztahů velmi důležitá. V teoretické části jsou popsány základní pojmy, osobnost učitele, jeho role, profesní kompetence, autorita a prestiž učitele. Teoretická část přináší také informace o spolupráci učitelů obecně, o typických formách spolupráce, zabývá se rolí vedení školy při spolupráci učitelů. Cíl empirické části práce je zmapovat problematiku spolupráce a kolegiality mezi učiteli na střední škole. Dalším cílem je zanalyzovat, zda je pro učitele střední školy kolegialita a spolupráce přínosem a popřípadě co jim ve vzájemné spolupráci brání. Klíčová slova: učitel, spolupráce, kolegialita, osobnost učitele, autorita učitele, kompetence učitele
The thesis is focused on collaboration, cooperativeness, and mutual communication of teachers that represents one of the key pillars of the successful process of education. The cooperation of teachers is very important in the new conception of the school education program as well as in fulfilling cross-sectional topics and interdisciplinary relationships. The theoretical part describes basic terms, teacher's personality, his (her) roles and profession competencies, authorities and reputation of the teacher. The theoretical part also features information regarding collaboration of teachers in general, typical forms of the collaboration, deals with the role of school in teachers' collaboration. The aim of the empirical part is to map a topic of collaboration and cooperativeness among high school teachers. An additional aim is to analyze whether the cooperativeness and collaboration represents a benefit for high school teachers, and, eventually what might hinder such collaboration. Key words: teacher, collaboration, cooperativeness, teacher's personality, teacher's authority, teacher's competence
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Osobnost učitele v pojetí studentů
Defence status: DEFENDEDSvobodová, Ludmila (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2019)Date of defense: 24. 9. 2019The Master thesis with the name "Personality of a Teacher in Students' Perception" is divided into two parts - a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter ... -
Kázeň a začínající učitel
Defence status: DEFENDEDDvořáková, Jitka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Date of defense: 10. 9. 2020 -
Problematika hodnocení připravenosti studentů a začínajících učitelů na výkon učitelské profese
Defence status: DEFENDEDŠtoudek, Martin (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 29. 5. 2015Závěrečná práce se zabývá problematikou pregraduální přípravy studentů učitelství na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity a jejich pozdější začleňování do praxe. Práce ověřuje, zda se u studentů změnily předpoklady k ...