William Shakespeare's Romeo and Juliet on Screen
Hra Romeo a Julie Williama Shakespeara na filmovém plátně
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77403Identifiers
Study Information System: 135832
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Horová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
film adaptace literatura shakespeare drama romeo julie luhrmann carlei zeffirelliKeywords (English)
film adaptation literature shakespeare drama romeo juliet luhrmann carlei zeffirelliCílem této práce je prozkoumat filmové adaptace Shakespearova Romea a Julie a porovnat významové posuny, jimiž jednotlivé filmy vyvíjí adaptovaný text. Studované filmy budou jmenovitě Romeo and Juliet (1968) Franca Zeffirelliho, Romeo + Juliet (1996) Baze Luhrmana a Romeo & Juliet (2013) Carla Carleie. Tato volba zcela nevylučuje zahrnutí dalších adaptací, které budou příležitostně zmíněny v případě jejich relevantnosti k posuzované problematice. Tato práce je založena na mém čtení dané tragédie podpořeném sekundární literaturou. Práce se zabývá třemi stěžejními tématy hry a problematikou jejich převodu do filmového média, s cílem představit a následně porovnat interpretaci těchto témat jednotlivými tvůrci skrze analýzu narativních postupů, jež při ní uplatňují. Jednotlivá ztvárnění pak budou studována s ohledem na jejich vliv na divácké pojetí problematiky příběhu. Tento postup se zdá velmi relevantní vzhledem k současné sílící tendenci filmu být primárním médiem šíření Shakespearovy tragédie. Hlavní otázky, na něž se tato práce snaží najít odpověď, jsou: Jaké vizuální vypravěčské prostředky užívají jednotliví tvůrci k otevření nových pohledů na adaptovaný text? Jaké významy naznačují jednotlivá umělecká ztvárnění hlavních protagonistů a jejich vzájemných vztahů? A konečně, jak mohou detaily ve...
THESIS ABSTRACT The aim of the thesis is to explore the film adaptations of William Shakespeare's Romeo and Juliet and to compare their thematic shifts of the adapted text. Primary focus will be put on Franco Zeffirelli's Romeo and Juliet (1968), Baz Luhrmann's Romeo + Juliet (1996), and Carlo Carlei's Romeo & Juliet (2013). This choice does not entirely exclude other adaptations, as they will be alluded to whenever some of their features become relevant to the discussion at hand. The thesis is based on my reading of this tragedy and supplemented by secondary sources. It analyses three themes of the play, and subsequent adaptation issues, in order to introduce and compare the individual directors' readings of these particular instances and their overall narrative strategies applied in the films. The impact of the various renditions of the themes will be compared and examined in terms of its influence on the audience's perception of the plot. Currently, many people experience Shakespeare's plays trough film and it is productive to examine what perceptions of the plays they form when encountering the playwright in this re-created manner. Some of the questions that this analysis will address are: What visual means do the directors employ to establish new dimension to the adapted text? What is transmitted...