Internátní péče ve školách pro sluchově postižené v ČR - od r. 1786 po současnost
The role of boarding schools for the Deaf in the Czech Republic - since 1786 to present days
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77184Identifiers
Study Information System: 121004
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Consultant
Nováková, Radka
Referee
Okrouhlíková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
15. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
ústav pro hluchoněmé, škola pro sluchově postižené, internát, komunita Neslyšících, kultura Neslyšících, neslyšící, psychický vývoj dítěte, psychická deprivaceKeywords (English)
school for the Deaf, boarding school for the Deaf, Deaf community, Deaf culture, Deaf, psychological development of a child, deprivation(česky): V této bakalářské práci je popsán historický vývoj internátní péče v českých školách pro sluchově postižené a v tehdejších ústavech pro hluchoněmé od roku 1786 až po současnost. Zmiňuje režim internátů, mimoškolní činnosti žáků, pedagogický dozor a vybavení internátů. Režim je rozdělen na časové úseky. Práce se zabývá i komunitou Neslyšících, jak v zahraničí tak i u nás. Zkoumá vliv internátu na tuto komunitu. Poznatky jsou usouvztažněny s individuálním vývojem dítěte na internátě, vliv internátu na osobnost dítěte. V práci je čerpáno z odborné jak dobové, tak současné literatury, legislativních norem a jiných dokumentů. Závěr práce popisuje výsledky zkoumání dané problematiky. Internát je pro děti deprivující. Pro neslyšící děti taktéž, pokud nemají komunikaci ve svém mateřském jazyce (znakový jazyk) mezi sebou a ostatními, kontakt s okolím a vykonáváním každodenních činností obvyklých v běžné rodině. Na internátě se rozvíjí komunita Neslyšících, zaniknutím internátů vymizí i tato komunita. Nejlepším řešením jsou samostatné byty s malými skupinami dětí, které do školy dojíždějí a učí se samostatnosti. Tento model funguje mimo jiné i ve Švédsku. Rodinný model s individuálním přístupem by minimalizoval negativní projevy dětí umístěné mimo svou rodinu.
(in English): This bachelor thesis presents the history and development of institutional care at the Czech boarding schools for the hearing impaired, as well as at the then institutes for the Deaf and dumb from 1786 to present. It describes the regime at these boarding schools, extracurricular activities of the pupils, pedagogical supervision and the schools facilities. The school regime is dealt with according to centuries. The bachelor work also brings up the issue of the Deaf communities, both home and abroad and explores the impact of the boarding schools on the community. The findings are interpreted in the light of individual development of the child staying in a boarding school, namely its impact on child's personality. The work draws data from the specialized past and present bibliography, legislative norms and other relevant documents. The final part of the bachelor thesis presents the results of the findings concerning the issue of hearing impaired children in residential care. They prove that children staying in boarding schools suffer from deprivation which is, furthermore, enhanced in case of deaf children who lack an opportunity to communicate in their mother tongue, i.e. sign language with the peers. They neither have a contact with their surrounding, nor are exposed to every day...