Show simple item record

The role of boarding schools for the Deaf in the Czech Republic - since 1786 to present days
dc.contributor.advisorHudáková, Andrea
dc.creatorOndráčků, Alex
dc.date.accessioned2021-03-26T07:38:39Z
dc.date.available2021-03-26T07:38:39Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/77184
dc.description.abstract(česky): V této bakalářské práci je popsán historický vývoj internátní péče v českých školách pro sluchově postižené a v tehdejších ústavech pro hluchoněmé od roku 1786 až po současnost. Zmiňuje režim internátů, mimoškolní činnosti žáků, pedagogický dozor a vybavení internátů. Režim je rozdělen na časové úseky. Práce se zabývá i komunitou Neslyšících, jak v zahraničí tak i u nás. Zkoumá vliv internátu na tuto komunitu. Poznatky jsou usouvztažněny s individuálním vývojem dítěte na internátě, vliv internátu na osobnost dítěte. V práci je čerpáno z odborné jak dobové, tak současné literatury, legislativních norem a jiných dokumentů. Závěr práce popisuje výsledky zkoumání dané problematiky. Internát je pro děti deprivující. Pro neslyšící děti taktéž, pokud nemají komunikaci ve svém mateřském jazyce (znakový jazyk) mezi sebou a ostatními, kontakt s okolím a vykonáváním každodenních činností obvyklých v běžné rodině. Na internátě se rozvíjí komunita Neslyšících, zaniknutím internátů vymizí i tato komunita. Nejlepším řešením jsou samostatné byty s malými skupinami dětí, které do školy dojíždějí a učí se samostatnosti. Tento model funguje mimo jiné i ve Švédsku. Rodinný model s individuálním přístupem by minimalizoval negativní projevy dětí umístěné mimo svou rodinu.cs_CZ
dc.description.abstract(in English): This bachelor thesis presents the history and development of institutional care at the Czech boarding schools for the hearing impaired, as well as at the then institutes for the Deaf and dumb from 1786 to present. It describes the regime at these boarding schools, extracurricular activities of the pupils, pedagogical supervision and the schools facilities. The school regime is dealt with according to centuries. The bachelor work also brings up the issue of the Deaf communities, both home and abroad and explores the impact of the boarding schools on the community. The findings are interpreted in the light of individual development of the child staying in a boarding school, namely its impact on child's personality. The work draws data from the specialized past and present bibliography, legislative norms and other relevant documents. The final part of the bachelor thesis presents the results of the findings concerning the issue of hearing impaired children in residential care. They prove that children staying in boarding schools suffer from deprivation which is, furthermore, enhanced in case of deaf children who lack an opportunity to communicate in their mother tongue, i.e. sign language with the peers. They neither have a contact with their surrounding, nor are exposed to every day...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectschool for the Deafen_US
dc.subjectboarding school for the Deafen_US
dc.subjectDeaf communityen_US
dc.subjectDeaf cultureen_US
dc.subjectDeafen_US
dc.subjectpsychological development of a childen_US
dc.subjectdeprivationen_US
dc.subjectústav pro hluchoněmécs_CZ
dc.subjectškola pro sluchově postiženécs_CZ
dc.subjectinternátcs_CZ
dc.subjectkomunita Neslyšícíchcs_CZ
dc.subjectkultura Neslyšícíchcs_CZ
dc.subjectneslyšícícs_CZ
dc.subjectpsychický vývoj dítětecs_CZ
dc.subjectpsychická deprivacecs_CZ
dc.titleInternátní péče ve školách pro sluchově postižené v ČR - od r. 1786 po současnostcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-15
dc.description.departmentÚstav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
dc.description.departmentInstitut of Deaf Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId121004
dc.title.translatedThe role of boarding schools for the Deaf in the Czech Republic - since 1786 to present daysen_US
dc.contributor.refereeOkrouhlíková, Lenka
dc.identifier.aleph002097192
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institut of Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.cs(česky): V této bakalářské práci je popsán historický vývoj internátní péče v českých školách pro sluchově postižené a v tehdejších ústavech pro hluchoněmé od roku 1786 až po současnost. Zmiňuje režim internátů, mimoškolní činnosti žáků, pedagogický dozor a vybavení internátů. Režim je rozdělen na časové úseky. Práce se zabývá i komunitou Neslyšících, jak v zahraničí tak i u nás. Zkoumá vliv internátu na tuto komunitu. Poznatky jsou usouvztažněny s individuálním vývojem dítěte na internátě, vliv internátu na osobnost dítěte. V práci je čerpáno z odborné jak dobové, tak současné literatury, legislativních norem a jiných dokumentů. Závěr práce popisuje výsledky zkoumání dané problematiky. Internát je pro děti deprivující. Pro neslyšící děti taktéž, pokud nemají komunikaci ve svém mateřském jazyce (znakový jazyk) mezi sebou a ostatními, kontakt s okolím a vykonáváním každodenních činností obvyklých v běžné rodině. Na internátě se rozvíjí komunita Neslyšících, zaniknutím internátů vymizí i tato komunita. Nejlepším řešením jsou samostatné byty s malými skupinami dětí, které do školy dojíždějí a učí se samostatnosti. Tento model funguje mimo jiné i ve Švédsku. Rodinný model s individuálním přístupem by minimalizoval negativní projevy dětí umístěné mimo svou rodinu.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This bachelor thesis presents the history and development of institutional care at the Czech boarding schools for the hearing impaired, as well as at the then institutes for the Deaf and dumb from 1786 to present. It describes the regime at these boarding schools, extracurricular activities of the pupils, pedagogical supervision and the schools facilities. The school regime is dealt with according to centuries. The bachelor work also brings up the issue of the Deaf communities, both home and abroad and explores the impact of the boarding schools on the community. The findings are interpreted in the light of individual development of the child staying in a boarding school, namely its impact on child's personality. The work draws data from the specialized past and present bibliography, legislative norms and other relevant documents. The final part of the bachelor thesis presents the results of the findings concerning the issue of hearing impaired children in residential care. They prove that children staying in boarding schools suffer from deprivation which is, furthermore, enhanced in case of deaf children who lack an opportunity to communicate in their mother tongue, i.e. sign language with the peers. They neither have a contact with their surrounding, nor are exposed to every day...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code3
dc.contributor.consultantNováková, Radka
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990020971920106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV