Chemické prvky ve výuce chemie na ZŠ a víceletých gymnáziích
Chemical elements in teaching chemistry at elementary school and lower secondary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77139Identifiers
Study Information System: 172287
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Šmejkal, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
21. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Chemické prvky, didaktická hra, praktické využití, hands-onKeywords (English)
Chemical elements, didactic game, practical use, hands-onTato bakalářská práce je zaměřena na zdůraznění výuky praktického využití chemických prvků na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Teoretická část práce obsahuje rešerši dokumentů upravujících obsah vzdělávání na uvedených typech škol. Navazuje rešerše učebnic a dalších vzdělávacích materiálů, které jsou určeny pro zmiňovanou věkovou kategorii a zabývají se využitím chemických prvků. V závěru teoretické části je charakterizována didaktická hra, jako jedna z aktivizujících metod použitelných ve výuce. V praktické části je navržena didaktická hra, jejímž principem je přiřazování názvů chemických prvků k reálným předmětům, ve kterých se tyto prvky nebo jejich sloučeniny vyskytují. Příloha práce obsahuje podklady k této hře. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis is emphasising the practical use of chemical elements at elementary schools and at corresponding grades of lower secondary schools. The theoretical part of the thesis focus on documents regulating the content of education at mentioned school types. Further on, the thesis discuss textbooks and further educational materials designed for the mentioned age group that deal with the use of chemical elements. At the end of the theoretical part there is described a didactic game as one of activation methods usable in teaching. Practical part outline a design of a didactic game. The rules of the game are based on matching names of chemical elements with real objects containing these elements or their compounds. The attachment includes all the materials needed for playing this game. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)