Současné české neologismy vztahující se k sociálním sítím
Contemporary Czech Neologisms Reflecting Social Networks
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76790Identifiers
Study Information System: 164819
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
5. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
obohacování slovní zásoby, neologismus, neosémantismus, slovotvorba, přejaté slovo, slovotvorný typ, sociální síťKeywords (English)
inovations in lexicon, neologism, neosemanticism, word formation, loan word, word-formation type, social networkTato práce se zabývá neologismy vyskytujícími se na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram). První část práce shrnuje a vyhodnocuje poznatky z relevantní literatury, popisuje lexikální jednotky a vymezuje příslušné termíny (neologismus, neosémantismus, okazionalismus, přejímka, sociální síť). Druhá část se skládá ze sémantického a slovotvorného rozboru nalezených neologismů, se zvláštním zaměřením na přejímky a na jejich adaptaci. Materiálovými východisky práce byly samotné sociální sítě, různé články o nich (mimo jiné i diskuzní fóra) a Databáze excerpčního materiálnu Neomat (www.neologismy.cz). Závěry práce jsou shrnuty na konci. Přílohou je seznam nalezených neologismů, tabulka s četností výskytů a odkazy na nalezené zdroje.
This bachelor thesis discusses the neologism that has appeared on social networks (Facebook, Twitter, Instagram). The first part of this thesis summarizes and classifies the finding of relevant literature, describes lexical units and defines terms as neologism, neosemanticism, loan word and social network. The second part include semantic and word-forming analysis of found neologism with special attention to loan neologism and its adaption. The thesis is materially based on social networks, articles about social networks and the database NEOMAT. The conclusion summarizes results of the research. The appendix of this thesis includes the list of new found lexical items, a table of frequency of found neologism and links of used articles.