Autorská pohádka první poloviny dvacátých let 20. století
Author fairy tale at the begining of the twenties of the 20th century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76745Identifikátory
SIS: 163395
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králíková, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
5. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Autorská pohádka, sociální pohádka, Jiří Wolker, Marie Majerová, Rudolf Medek, Jaromír John, Nůše pohádekKlíčová slova (anglicky)
Literary fairytale, social fairytale, Jiří Wolker, Marie Majerová, Rudolf Medek, Jaromír John, Nůše pohádekCílem této bakalářské práce je pokusit se popsat žánr autorské pohádky. Zaměříme se především na období dvacátých let 20. století, kdy tento žánr zaznamenal největší rozmach. Při definici autorské pohádky jakožto speciálního druhu příběhu s pohádkovými prvky budeme vycházet z klasifikace Hany Šmahelové a Very Vařejkové. Abychom co nejlépe postihli charakteristické rysy autorské pohádky, rozhodli jsme se podpořit teoretickou část interpretací vybraných textů, jejichž vznik podstatně ovlivnil celou vývojovou linii žánru. Práce se bude konkrétně opírat o srovnání sociální pohádky (J. Wolker, M. Majerová), pohádky s tematikou války (R. Medek) a s tematikou domova (J. John), a konečně autorských pohádek obsažených v trojici sborníků Nůše pohádek (1918, 1919, 1920).
The present thesis aims at describing the genre of literary fairytales. The study is mainly concerned with the 1920', the decade of the upswing of the genre. The classification of Hana Šmahelová and Vera Vařejková was chosen as the default material for the classification of the literary fairytales. The literary fairytale is thus regarded as a special kind of story with fairytale elements. In order to accurately capture the characteristic elements of the literary fairytale, the theoretical part of the thesis was enriched by an interpretation of chosen texts, which substantially influenced the entire development of the genre. Namely, the thesis is based on the comparison of the social fairytale (J. Wolker, M. Majerová), the fairytale carrying the theme of war (R. Medek) and finally, literary fairytales, which are to be found in the three collections Nůše pohádek (1918, 1919, 1920).