Co zásadně ovlivnilo rodiče dětí se sluchovým postižením při výběru typu komunikace?
What Fundamentally Influenced the Parents of Children with Hearing Disability in Selecting the Type of Language Code?
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76591Identifiers
Study Information System: 162112
Collections
- Kvalifikační práce [1559]
Author
Advisor
Referee
Jungwirthová, Iva
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se zabývá způsoby komunikace s dětmi se sluchovým postižením. Jejím cílem je zjistit, jak se rozhodují rodiče při volbě jazykového kódu pro své neslyšící děti. Uvádí rozdělení sluchových vad a stručně se zmiňuje o komunitě Neslyšících. Představuje způsoby komunikace s dětmi se sluchovým postižením. Dále popisuje vývoj sluchu a řeči u dětí se sluchovým postižením a různé diagnostické metody vyšetření sluchu. Zmiňuje se o kompenzačních pomůckách včetně kochleárního implantátu. Také zdůrazňuje, jak různé jsou reakce slyšících a neslyšících rodičů na narození dítěte se sluchovým postižením. Ukazuje, že vlastní zkušenost neslyšících rodičů s výchovu neslyšících dětí je velice cenná. Empirická část práce prostřednictvím výzkumných rozhovorů zjišťuje, jaká jsou úskalí rozhodování a čím jsou rodiče nejvíce ovlivňováni. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The work deals with methods of communication with children with hearing impairment. Its aim is to find out how parents make decisions when selecting a language code for their deaf children. It contains categorization of hearing disorders and briefly mentions the Deaf community. Presents a methods of communication with children with hearing impairment. It also describes the development of hearing and speech capability of children with hearing impairment and diagnostic methods of testing hearing. It talks about types of hearing aids including cochlear implant. Also highlights how different are the reactions of hearing and deaf parents on the birth of a child with hearing impairment. It shows that personal experience of deaf parents with education of deaf children is very valuable. The research looks for which difficulties and decision troubles parents had to solve. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)