Zobrazit minimální záznam

Effects of early life stress on brain development
dc.contributor.advisorKubová, Hana
dc.creatorHanišová, Lucie
dc.date.accessioned2021-03-25T20:04:04Z
dc.date.available2021-03-25T20:04:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/76368
dc.description.abstractNegativní zkušenost v průběhu tzv. kritických vývojových period může vést ke zvýšenému riziku výskytu mentálních problémů či k ovlivnění průběhu neuropsychiatrických onemocnění v pozdějším životě. Důsledky časného stresu jsou závislé na věku, kdy byl stres vyvolán, pohlaví jedince, jeho dispozicích a jsou významně ovlivněny i charakterem stresoru. Mezi nejvýznamnější kritické vývojové periody patří kromě období prenatálního i doba časně po narození a dále období adolescence. Studie s použitím laboratorních zvířat, které umožňují přesně charakterizovat stresor i ostatní vnější i vnitřní faktory, působící na daného jedince, jasně ukazují negativní dopad působení především sociálního stresu na další vývoj jedince. Animální studie zároveň umožňují postupně identifikovat molekulární, celulární i strukturální změny, ke kterým působením stresoru dochází, a jejich roli ve vzniku pozdějších mentálních problémů.cs_CZ
dc.description.abstractAdverse life experience during so called critical developmental periods is known to exert detrimental effects on central nervous system. Early stress may predispose to cognitive impairment, depression or other mental problems as well as to aggravation of existing neuropsychiatric problems. Consequences of early stress are highly age-dependent and affected by sex, genetic predispositions and type of stressor. In addition to prenatal stages, also postpartum period and adolescence are considered as periods of increased sensitivity to environmental disturbances of various origins (chemical, hormonal, physical and particularly social). Utilization of animal models is a direct approach to find out whether exposure to specific stressor alters mental functions and increases risk of behavioral problems. Animal studies also enable to study stress-induced molecular, cellular and structural changes and their role in later development of behavioral alterations.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectprenatal stressen_US
dc.subjectearly life stressen_US
dc.subjectadolescent stressen_US
dc.subjectneuropsychiatric diseasesen_US
dc.subjectanimal modelsen_US
dc.subjectprenatální strescs_CZ
dc.subjectčasný strescs_CZ
dc.subjectadolescentní strescs_CZ
dc.subjectneuropsychiatrická onemocněnícs_CZ
dc.subjectanimální modelycs_CZ
dc.titleDůsledky časného stresu pro další vývoj mozkucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-09
dc.description.departmentKatedra fyziologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Physiologyen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId159233
dc.title.translatedEffects of early life stress on brain developmenten_US
dc.contributor.refereeHejnová, Lucie
dc.identifier.aleph002029183
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologyen_US
thesis.degree.disciplineBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra fyziologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Physiologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enBiologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csNegativní zkušenost v průběhu tzv. kritických vývojových period může vést ke zvýšenému riziku výskytu mentálních problémů či k ovlivnění průběhu neuropsychiatrických onemocnění v pozdějším životě. Důsledky časného stresu jsou závislé na věku, kdy byl stres vyvolán, pohlaví jedince, jeho dispozicích a jsou významně ovlivněny i charakterem stresoru. Mezi nejvýznamnější kritické vývojové periody patří kromě období prenatálního i doba časně po narození a dále období adolescence. Studie s použitím laboratorních zvířat, které umožňují přesně charakterizovat stresor i ostatní vnější i vnitřní faktory, působící na daného jedince, jasně ukazují negativní dopad působení především sociálního stresu na další vývoj jedince. Animální studie zároveň umožňují postupně identifikovat molekulární, celulární i strukturální změny, ke kterým působením stresoru dochází, a jejich roli ve vzniku pozdějších mentálních problémů.cs_CZ
uk.abstract.enAdverse life experience during so called critical developmental periods is known to exert detrimental effects on central nervous system. Early stress may predispose to cognitive impairment, depression or other mental problems as well as to aggravation of existing neuropsychiatric problems. Consequences of early stress are highly age-dependent and affected by sex, genetic predispositions and type of stressor. In addition to prenatal stages, also postpartum period and adolescence are considered as periods of increased sensitivity to environmental disturbances of various origins (chemical, hormonal, physical and particularly social). Utilization of animal models is a direct approach to find out whether exposure to specific stressor alters mental functions and increases risk of behavioral problems. Animal studies also enable to study stress-induced molecular, cellular and structural changes and their role in later development of behavioral alterations.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra fyziologiecs_CZ
thesis.grade.code4
dc.contributor.consultantBendová, Zdeňka
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN
dc.identifier.lisID990020291830106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV