Je právo na život skutečně právem nebo povinností žít?
Is the right to life really a right or is it a duty to live?
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75974Identifikátory
SIS: 163120
Kolekce
- Kvalifikační práce [14037]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kindlová, Miluše
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo
Katedra / ústav / klinika
Katedra ústavního práva
Datum obhajoby
5. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
právo na život, právo žít, povinnost žítKlíčová slova (anglicky)
the right to life, the right to live, the duty to liveV lidské společnosti dochází ke zvyšování poptávky na ukončení života na žádost. V některých zemích došlo k uzákonění takového institutu, ovšem většinou bývá taková poptávka ze strany státní moci neakceptována. Hlavním argumentem proti právu na asistované ukončení života bývá ustanovení institutu tzv. práva na život. Jedná se o ustanovení v mezinárodních i vnitrostátních dokumentech, garantující, dle převažujícího výkladu, možnost zachování života představitelů lidského druhu jako mimořádného organismu. Toto ustanovení se objevuje poprvé ve Všeobecné deklaraci lidských práv a je následně přebíráno do všech dalších dokumentů zabývajících se základními lidskými právy. Při hlubší analýze problematiky práva na život se však objevují nejasnosti, díky kterým lze podstatu výkladu zmiňovaného institutu zpochybnit a jeho postavení štítu proti snahám pozitivně stanovit právo člověka rozhodnout o době a způsobu ukončení svého života tak neakceptovat. Problémem se jeví již způsob vzniku institutu - měla-li skupina tvořící původní dokument na mysli skutečně právo na život či právo žít. Další nejasnosti se pak objevují při snaze stanovit subjekt zmiňovaného práva a jeho obsah. Jde především o to, je-li nositelem práva na život člověk po narození, před ním a to potom kdy předtím v nitroděložním vývoji či jsou-li...
A demand for requested death in the human society seems to be increasing nowadays. In some countries, there has been such an institue legitimized. However, this demand is not usually accepted by the branches of state power. The main argument against the right for assisted life ending is often appointed as, what is so called, right for life. These are the appointments in international and national documents, which gurantee opportunity of human beeings' lives, as a unique organism. This appointment first appears in Universal Declaration of Human Rights, which is then used in every other document dealing with basic human rights. Because of some sort of unclear thoughts, when deeper analysing right for life, it is possible to contest and disagree with an interpretation of above mentioned institute and its place of shield against positive efforts of setting the human's right of a decision, how and when to end the life. The problem seems to lie right in the creation of such an institue - which interpretation have had people, who have been creating original document, on their minds? Another unclear thoughts seem to appear in the effort of setting a subject and the content of the mentioned right. The main point is, if the right-for-lifeholder is a human after or before the birth and if before, when...