Show simple item record

How to clasiffy Michal Viewegh's popular novels ?
dc.contributor.advisorMocná, Dagmar
dc.creatorTěšínská, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-01T02:01:31Z
dc.date.available2017-06-01T02:01:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/75574
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá dílem Michala Viewegha z pohledu funkčního a hodnotového členění literární produkce. Snaží se dokázat, že u nás zažitý bipolární model v jeho případě nefunguje, neboť jej nelze přiřadit nejen k umělecké literatuře, ale ani k literatuře populární, oproti níž je autorem příliš sofistikovaným. Navrhuje proto oživit pozapomenutý trojvrstvý model a pokusit se situovat Vieweghovo dílo do něho. Autorka přitom, na rozdíl od literární kritiky, zastává názor, že jednotlivé Vieweghovy romány se od sebe podstatně neliší. Dokládá to srovnávací analýzou kladně a záporně hodnocených románů, vyúsťující ve zjištění, že obě skupiny navzdory rozdílnému kritickému posouzení obsahují stejné konstitutivní rysy a že jsou to typické rysy střední literární roviny/midcultu, Tento závěr je dále prověřen porovnáním vybraných Vieweghových děl s prózami typických autorů nízké (Lanczová) a vysoké (Kundera) literární roviny, a to prostřednictvím jejich práce s milostnou tematikou. Výsledek potvrzuje správnost situování Vieweghových próz do střední literární roviny: milostnou tematiku zpracovává sofistikovaněji a mnohostranněji než Lanczová, avšak povrchněji a s větším důrazem na čtenářskou atraktivnost než Kundera.cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the work of Michal Viewegh from the point of view of functional and value division of literary production. It tries to prove that bipolar model, established in Czech environment, in his case does not work, since it cannot be assigned not only to highbrow literature, nor to popular literature, because the work of Viewegh is in comparison with them too sophisticated. Therefore the author proposes to revive forgotten trichotomic model of literary classification and use it for situation Viewegh's work. The author, contrary to literary criticism, is of the opinion that every single Viewegh's novel does not substantially differentiate from each other. The author supports this argument using comparative analysis of positively and negatively evaluated novels, resulting into finding that both groups despite of differences in critical assessment contain the same constitutive characteristics that are typical for midcult. This conclusion is further investigated by comparison of selected Viewegh's works with prose works of typical writers, typically low (Lanczová) and high (Kundera) literary level, through their work with love theme. Result confirms the rightness of situation of Viewegh's literary prose into the midcult: Viewegh handles love's theme in a more sophisticated and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectliteratura středního proudu - střední literární rovina - midcult - Michal Viewegh - Lenka Lanczová - Milan Kunderacs_CZ
dc.subjectmidcult - Michal Viewegh - Lenka Lanczová - Milan Kunderaen_US
dc.titleKam s populárními romány Michala Viewegha?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-18
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId158378
dc.title.translatedHow to clasiffy Michal Viewegh's popular novels ?en_US
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.identifier.aleph002088703
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá dílem Michala Viewegha z pohledu funkčního a hodnotového členění literární produkce. Snaží se dokázat, že u nás zažitý bipolární model v jeho případě nefunguje, neboť jej nelze přiřadit nejen k umělecké literatuře, ale ani k literatuře populární, oproti níž je autorem příliš sofistikovaným. Navrhuje proto oživit pozapomenutý trojvrstvý model a pokusit se situovat Vieweghovo dílo do něho. Autorka přitom, na rozdíl od literární kritiky, zastává názor, že jednotlivé Vieweghovy romány se od sebe podstatně neliší. Dokládá to srovnávací analýzou kladně a záporně hodnocených románů, vyúsťující ve zjištění, že obě skupiny navzdory rozdílnému kritickému posouzení obsahují stejné konstitutivní rysy a že jsou to typické rysy střední literární roviny/midcultu, Tento závěr je dále prověřen porovnáním vybraných Vieweghových děl s prózami typických autorů nízké (Lanczová) a vysoké (Kundera) literární roviny, a to prostřednictvím jejich práce s milostnou tematikou. Výsledek potvrzuje správnost situování Vieweghových próz do střední literární roviny: milostnou tematiku zpracovává sofistikovaněji a mnohostranněji než Lanczová, avšak povrchněji a s větším důrazem na čtenářskou atraktivnost než Kundera.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the work of Michal Viewegh from the point of view of functional and value division of literary production. It tries to prove that bipolar model, established in Czech environment, in his case does not work, since it cannot be assigned not only to highbrow literature, nor to popular literature, because the work of Viewegh is in comparison with them too sophisticated. Therefore the author proposes to revive forgotten trichotomic model of literary classification and use it for situation Viewegh's work. The author, contrary to literary criticism, is of the opinion that every single Viewegh's novel does not substantially differentiate from each other. The author supports this argument using comparative analysis of positively and negatively evaluated novels, resulting into finding that both groups despite of differences in critical assessment contain the same constitutive characteristics that are typical for midcult. This conclusion is further investigated by comparison of selected Viewegh's works with prose works of typical writers, typically low (Lanczová) and high (Kundera) literary level, through their work with love theme. Result confirms the rightness of situation of Viewegh's literary prose into the midcult: Viewegh handles love's theme in a more sophisticated and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV