Využití aktivit a her v zimní přírodě a jejich dopad na sociální dynamiku dospívajících
The use of winter activities and games in nature and their impact on the social dynamics of adolescents
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/74660/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74660Identifiers
Study Information System: 168745
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Vomáčko, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Aktivity a hry v zimní přírodě, sociometrie, dospívající mládež, sociální skupiny, sociální dynamikaKeywords (English)
Winter activities and games in nature, sociometry, adolescent, social groups, social dynamicsCíle: Cílem práce je posoudit účinek dvouměsíčního programu využívajícího hry a aktivity v přírodě na sociální vztahy ve skupině dospívajících. Metody: Výzkumný soubor tvořil 17 dívek ve věku 13 a 14 let. Dívky byly rozděleny do dvou skupin. Skupina s intervenčním programem absolvovala dvouměsíční lyžařský výcvik s dodatečnými prvky aktivit a her v zimní přírodě. V kontrolní skupině proběhl klasický lyžařský výcvik. Sociální vztahy ve skupině byly posuzovány na základě dotazníkového šetření pomocí sociometrické ratingové metody Třídní kompas, metody preferenčního záznamu a sociometrických otázek. Výsledky: Ve skupině s intervenčním programem na základě metody Třídní kompas bylo zaznamenáno 27 pozitivních voleb, co se týče sympatií a vlivu v prvním dotazování, 23 ve druhém a 30 ve třetím. Bodová hodnota vzájemných sympatií podle preferenčního záznamu klesla z 461 na 419 bodů a ve třetím dotazování znovu vzrostla na 450 bodů. U první sociometrické otázky hodnoty indexu sociální soudržnosti klesaly z 0,81 na 0,67 a 0,31, u druhé byl zaznamenán nárůst 0,28 na 0,58 a poté pokles na 0,33. V kontrolní skupině, kde probíhala normální výuka lyžování, byly změny minimální. Počet 28 odevzdaných voleb podle metody Třídního kompasu se v druhém dotazování opakoval, po třech měsících klesl na hodnotu 26....
Aims: The aim is to assess the effect of the two-month program using games and activities in the nature of social relationships in a group of adolescents. Methods: The research group consisted of 17 girls aged 13 and 14 years. The girls were divided into two groups. The group intervention program completed a two-month ski lessons with additional features activities and games in the winter nature. In the control group ran a classic ski training. Social relations in the group were assessed based on the survey using sociometric rating method Class compass, preferential methods of recording and sociometric questions. Results: In the group with the program based on the method class compass was recorded 27 positive choices regarding sympathy and influence in the first polling, 23 in the second and 30 in the third. The point value of mutual sympathy by preferential entry fell from 461 to 419 points and third interviews increased again to 450 points. For the first sociometric questions of social cohesion index value decreased from 0.81 to 0.67 and 0.31, the second was an increase of 0.28 to 0.58, and then drop to 0.33. In the control group, which carried a normal ski school lessons, the changes were minimal. Number 28 cast options according to the method of class compass in the second polling repeated...