Finská škola a typologická klasifikace folklorní prózy
The Finnish School and Typological Classification of Folk Narrative
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74550Identifiers
Study Information System: 154535
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Janeček, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
historicko-geografická metoda, motiv, typ, AT klasifikace, folklorní próza, Antti Aarne, Stith ThompsonKeywords (English)
historic-geographic method, motif, type, Aarne-Thompson classification system, folk narrative, Antti Aarne, Stith Thompson(česky) Diplomová práce detailně mapuje počátky finské vědecké folkloristiky, které jsou spjaty s utvářením tzv. finské školy ve folkloristice a vznikem historicko- geografické metody. Vymezuje její specifika, teoretická východiska i praktické aplikace. Dále se práce zabývá prací finské folkloristky Satu Apo, která pro studium folklorní prózy využila emickou jednotku a vlastní systém strukturální klasifikace.
(in English) The Master's Thesis surveys the origins of academic folkloristics in Finland characterised by the birth of so called Finnish school of folkloristics and historic- geographic method. It breaks downs the method's specifics, theoretical starting points and practical applications. The thesis is also concerned with the work of Finnish folklorist Satu Apo who uses emic units and her own structural classification for studying folk narrative.