Victor Burgin: Prostředí fotografie
Victor Burgin: The Environment of Photography
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74476Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Victor Burgin, Teorie fotografie, minimalismus, konceptuální umění, kognitivní vědy, sémiotika, modernismus, postmodernismus, LEF (Levicová fronta umění), marxismus, psychoanalýza, feminismus
Keywords (English)
Victor Burgin, photography theory, minimal art, conceptual art, cognitive science, semiotisc, modernism, postmodernism, LEF (Left Front of the Arts), marxism, psychoanalysis, feminism
Diplomová práce sleduje teoretickou i praktickou stránku rané tvorby Victora Burgina. Ve struktuře práce se do značné míry odráží hybridní přístup tohoto umělce/teoretika - od teoretických poznámek text vybíhá k chronologicky představovaným uměleckým dílům. Pozornost je věnována Burginovu zaujetí ideologickými, sociálními a kulturní dopady reklamní fotografické praxe 70. let ve Velké Británii, na kterou nahlížel prostřednictvím teorií odvozovaných z marxismu, sémiologie a později také psychoanalýzy. Klíčová slova: Victor Burgin, teorie fotografie, minimalismus, konceptuální umění, kognitivní vědy, sémiotika, modernismus, postmodernismus, LEF (Levicová fronta umění), marxismus, psychoanalýza, feminismus
The dissertation is following both theoretical and practical sides of Victor Burgin's early work. The structure of this thesis mainly reflects a hybrid attitude of the artist/theorist - the text digress from theoretical comments to related art works which are arranged chronologically. The principal focus lies in Burgin's concers for ideological, social and cultural impacts of photographic advertising practice in Great Britain during the 1970s which he assesed through theories derived from marxism, semiology and psychoanalysis. Keywords: Victor Burgin, photography theory, minimal art, conceptual art, cognitive science, semiotics, modernism, postmodernism, LEF (Left Front of the Arts), marxism, psychoanalysis, feminism