Portfolio jako nástroj hodnocení ve speciální výtvarné výchově
Portfolio - a Tool of Assessment in Special Art Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74402Identifiers
Study Information System: 142662
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Consultant
Myšková, Lucie
Referee
Čech, Viktor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
výtvarná výchova, vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, portfolio, hodnocení, dětská kresba, ontogeneze, psychiatrická diagnóza, vývojové poruchyKeywords (English)
art education, perception,sensuality, imagination, making art, communication, portfolio, assessment, child drawing, ontogenesis, psychiatric diagnosis,mental disordersDiplomová práce se zabývá sběrem, tříděním a reflektováním výtvarných projevů konkrétního dítěte během školního období. Teoretická část obsahuje informace získané studiem odborné literatury, které se týkají pojmů výtvarná výchova, vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, portfolio, hodnocení, dětská kresba, ontogeneze, psychiatrická diagnóza, vývojové poruchy. Empirická část byla zaměřena na rozvoj duševních a sociálních schopností v souvislosti s rozvojem kresby, chlapce s psychiatrickou diagnózou. Práce je zpracována metodami kvalitativního výzkumu. Jedná se o případovou studii s následnou analýzou výsledků činnosti, tedy jeho výtvarných projevů.
This thesis deals with the collection, sorting and by reflecting artistic expressions of a particular child during the school year. The theoretical part contains information obtained from the study of literature concerning the concepts of art education, perception, sensitivity, imagination, creation, communication, portfolio assessment, children's drawing, ontogeny, psychiatric diagnosis, developmental disorders. The empirical part focused on the development of intellectual and social abilities in connection with the development of drawings, a boy with psychiatric diagnosis. The work is processed by the methods of qualitative research. It is a case study with subsequent analysis results of operations,ie his artistic expressions.