Metody výuky dětí předškolního věku v plavecké škole
Methods of teaching preschool children in swimming school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74213Identifiers
Study Information System: 166112
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Mojžíš, Otakar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Physical Education and Sport Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka, děti předškolního věku, plavecké školy, plavecké způsoby, plavecké dovednosti, výukové metody, plaváníKeywords (English)
teaching, preschool children, school swimming, swimming styles, swimming skills, teaching methods, swimming9 RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá výukou plavání předškolních dětí, především její základní fází osvojení si základních plaveckých dovedností a základů plaveckých způsobů. Výuka probíhala na základě vypracovaného výukového plánu v plavecké škole ve dvou skupinách předškolních dětí. V jedné skupině začínala výuka v bazénu s hlubokým dnem, v druhé skupině začínala výuka v bazénu s nízkým dnem. Od šesté lekce obě skupiny pokračovaly ve velkém bazénu s hlubokým dnem. Cílem pedagogického šetření bylo vyhodnotit a porovnat rozdíly v dosažené úrovni základních plaveckých dovedností. Hlavním cílem bakalářské práce bylo určit, která z variant nácviku bude efektivnější. Z dosažených bodových výsledků při závěrečném testování bylo zjištěno, že skupina začínající výcvik v hlubokém bazénu dosáhla vyššího bodového hodnocení a tedy lépe si osvojila základní plavecké dovednosti. Z tohoto zjištění vychází závěr bakalářské práce. Pro osvojení si základních plaveckých dovedností je v plaveckých školách efektivnější začínat výuku předškolních dětí v bazénu s hlubokým dnem.
9 RESUMÉ This thesis deals with teaching children swimming, especially its basic stages of mastering basic swimming skills and the basics of swimming. Lessons were drawn up on the basis of the lesson plan in a swimming school in two groups of preschool children. In one group the training began in a swimming pool with a deep floor and in the second group the training began in a swimming pool with a shallow floor. From the sixth lesson, both groups continued in the large pool with a deep floor. The aim of the pedagogical investigation was to evaluate and compare the differences in the achieved level of basic swimming skills. The main aim of this work was to determine which of the two teaching methods are more effective. We found that the group learning in a deep pool achieved higher scores and therefore better mastered basic swimming skills. For acquiring basic swimming skills it is more effective if swimming schools begin teaching preschool children in a swimming pool with a deep floor.