Koncept občanství u Václava Havla a jeho odkaz pro výchovu k občanství
The Concept of Citizenship of Vaclav Havel and his Legacy for Citizenship Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74068Identifikátory
SIS: 128584
Kolekce
- Kvalifikační práce [6407]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Navrátil, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Studia občanského sektoru
Katedra / ústav / klinika
Katedra studií občanské společnosti
Datum obhajoby
14. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
občanství, aktivní občanství, totalitarismus, komunismus, Václav Havel, odkaz Václava Havla, Knihovna Václava Havla, Moc bezmocnýchKlíčová slova (anglicky)
Citizenship, Active Citizenship, Totalitarianism, Communism, Vaclav Havel, Legacy of Vaclav Havel, Vaclav Havel Library, The Power of the PowerlessDiplomová práce se věnuje konceptu aktivního občanství v pojetí Václava Havla a zaměřuje se na možnosti využití odkazu této významné osobnosti novodobých českých dějin v oblasti výchovy mládeže. Teoretická část práce mapuje koncepty aktivního občanství a totalitarismu, které následně propojuje na příkladu období komunistického Československa. Empirická část práce pomocí kvalitativních metod analyzuje vnímání pojmu aktivní občanství a Havlova odkazu u studentů a pracovníků Knihovny Václava Havla a také analyzuje rozvíjení občanských postojů v rámci programů Knihovny Václava Havla zaměřených na výchovu k občanství. Metodou analýzy dokumentů pak práce zpracovává esej Moc bezmocných prezentovanou v Knihovně Václava Havla jako jeden ze stěžejních Havlových textů coby podklad pro výchovu k občanství. Klíčová slova Občanství, aktivní občanství, totalitarismus, komunismus, Václav Havel, odkaz Václava Havla, Knihovna Václava Havla, Moc bezmocných
This thesis examines the concept of active citizenship in conception of Vaclav Havel. It further focuses on the possibilities of the legacy of such distinguished personality of modern history in the area of youth education. The theoretical part of the thesis describes the concepts of active citizenship and totalitarianism, and connects them to the example of communist era in Czechoslovakia. Using qualitative research methods, the empirical section of the thesis analyzes the perception of the concept of active citizenship and how Havel's legacy is perceived by students and the employees of Vaclav Havel Library. The analysis also deals with development of civic approach within the scope of Vaclav Havel Library efforts aiming at citizenship education. Using the method of document analysis, the thesis also deals with Havel's essay The Power of the Powerless, which is by Vaclav Havel Library presented as one of his key works serving as a basis for citizenship education. Key words Citizenship, Active Citizenship, Totalitarianism, Communism, Vaclav Havel, Legacy of Vaclav Havel, Vaclav Havel Library, The Power of the Powerless