Narativní aspekty komiksu
Narrative aspects of comics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7396Identifiers
Study Information System: 27042
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Jareš, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
25. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce nazvaná "Narativní aspekty komiksu" se pokouší o aplikaci teoretického zázemí a pojmového aparátu klasické naratologie na vizuálně/verbální komiksové médium, inspiruje se přitom otázkami formulovanými tzv. transmediální naratologií. Po historickém exkurzu přibližujícím alespoň nejdůležitější práce věnované komiksovému vyprávění jsou stanoveny tři roviny komiksového textu - segment, příběh, svět -, jež jsou následně podrobeny detailnímu zkoumání. Kromě tradičních narativních aspektů (např. prostor, čas, narativní promluva, vypravěč, fokalizace, událost - zde sekvence) je v práci věnován prostor i úvahám o možném typologickém/ genologickém rozčlenění komiksu, pozornosti se dostává i mediálně příznakovému jevu seriality a "sdílených fikčních světů". V krátkých exkurzech jsou zmiňovány i další naraci ovlivňující jevy.
The thesis entit1ed "Narrative aspects of comics" intends to apply a theoretical background of the dassic narratology to the visual/verbal medium of comics, using the remarks of the so-called "transmedial narratology". Following a short overview of the most important studies focused on comics narration, the three levels of comics narrative are established, Le. levels of "segment", "story" and "world". These levels are thereafter dosely examined. In addition to the common narrative aspects (e.g. space/spatiality, time/temporality, narrative speech, narrator, focalization and narrative events - in this case "sequences"), the thesis a1so pays attention to the typology / genre theory of comics as well as to the medium-symptomatic phenomenon of seriality, proposing the term of "shared fictious world". There are also short excursions devoted to other narration-shaping features.