Klavírní dílo Edvarda Hagerupa Griega, jeho interpretace a možné využití v ZUŠ
Piano oeuvre of Eduard Hagerup Grieg, its interpretations and possible aplicattions
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73912Identifiers
Study Information System: 135261
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edvard Grieg, rysy tvorby, interpretace, Lyrické kusy, klavírní díloKeywords (English)
Edvard Grieg, features work, interpretation, Lyrical pieces, piano workPráce v úvodu stručně připomene život skladatele a přiblíží čtenáři Lyrické kusy, které si pro analýzu klavírního díla autorka vybrala. V dalších kapitolách se zaměřuje na jednotlivé charakteristické rysy klavírní tvorby Edvarda Hagerupa Griega a dokazuje je na vybraných ukázkách. Mezi objevené rysy patří: inspirace lidovou tvorbou, jednoduchá kompozice díla, hra se základním motivem, začátek skladby formou předtaktí, užívání arpeggií, nátrylů a přírazů, tvůrčí práce skladatele s oktávou a unisonem, užívání ojedinělých pauz, zkrácených ozvěn, ligatur, zadržovaných basů, chromatických a diatonických postupů a střídání rukou ve vedení melodie. Poté se práce zaměřuje na stručný rozbor Lyrického kusu Wedding Day at Troldhaugen, prokáže na rozboru objevené rysy tvorby a věnuje se též interpretaci skladby, kde autorka vychází z vlastní zkušenosti a z poslechu nahrávky uložené na stránkách bergenské knihovny a ze záznamu provedení daného kusu Edvardem Hagerupem Griegem. Na závěr autorka uvádí kapitolu o možném využití Lyrických kusů. V rámci práce autorka užívá anglických názvů jednotlivých skladeb.
Working in the introduction briefly remind the life of the composer and readers closer Lyrical pieces, which for the analysis of piano works, the author chose. In other chapters focuses on the individual characteristics of the piano music of Edvard Hagerup Grieg and proves it on the selections. Among the discovered features include: inspiration folk creation, simple composition works, playing with basic motive, use of arpeggios, composer's creative work with octave and unison, shortened echoes, long bass, chromatic and diatonic practices and changing hands in the lead melody. It is focused on a brief analysis of the lyrical piece Wedding Day at Troldhaugen, proves on analysis discovered features work and strive to interpret the songs where the author comes from her own experience and from listening to recordings stored on Bergen library and recordings of the Edvard Hagerup Grieg interpretation. In conclusion, the author presents a chapter on the possible use of Lyrical pieces.