Jedovaté rostliny ve výuce biologie na SŠ
Toxic plants in teaching of biology at secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73828Identifiers
Study Information System: 159956
Collections
- Kvalifikační práce [20352]
Author
Advisor
Referee
Chlebounová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Chemistry for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
21. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jedovaté rostliny, botanická zahrada, exkurze, pracovní listy, testování znalostíKeywords (English)
toxic plants, botanical garden, field trips, worksheets, knowledge testingDiplomová práce se zabývá výukou botaniky, konkrétně se zaměřuje na výuku jedovatých rostlin. První část se věnuje tvorbě pracovních listů pro exkurzi žáků středních škol do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Druhá část práce se věnuje srovnání efektivity klasické výuky ve školní třídě a výuky formou exkurze. Žáci prvních ročníků ze čtyř středních škol (gymnázií) byli rozdělení do dvou skupin. První skupina byla vyučována konvenční výukou ve školní třídě (kontrolní skupina) a druhá skupina formou exkurze do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze (experimentální skupina). Účinnost vyučovací formy byla zkoumána prostřednictvím testováním znalostí žáků před výukou (pre-test) a po výuce (post-test). U experimentální i kontrolní skupiny došlo ke zvýšení úrovně znalostí, rozdíl mezi jednotlivými skupinami však nebyl signifikantní. Klíčová slova: jedovaté rostliny, botanická zahrada, exkurze, pracovní listy, testování znalostí
This diploma thesis is dedicated to teaching botany, and is focused namely on lessons concerning toxic plants. The first part deals with creating of worksheets for secondary school students for field trip into Botanic Garden of Faculty of Science, Charles University in Prague. The second part compares effectiveness of classical lesson and the field trip. Students of the first grades from four secondary schools (grammar schools) were divided into two groups.The first group was taught by classic conventional teaching in classroom (control group) and the second group (experimental) was taken for the field trip to the Botanic Garden of Faculty of Science, Charles University in Prague. The effectiveness of education was measured by means of a knowledge test before the lesson (pre-test) and after it (post-test). Level of knowledge increased in experimental groups and control groups, however, the difference between individual groups was not significant. Key words: toxic plants, botanical garden, field trips, worksheets, knowledge testing