The African-American Slave Narrative in Context: Frederick Douglass and Harriet Ann Jacobs
Vyprávění afroamerických otroků v souvislostech: Frederick Douglass a Harriet Ann Jacobs
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73711Identifiers
Study Information System: 155836
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Robbins, David Lee
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
3. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vyprávění otroků, otroctví, Afroameričané, identita, Frederick Douglass, Harriet Ann Jacobs, 19. stoletíKeywords (English)
slave narrative, slavery, African-Americans, identity, Frederick Douglass, Harriet Ann Jacobs, 19th centuryin Czech Cílem této práce je snaha odkrýt nové perspektivy v pohledu na žánr nazývaný vyprávění afroamerických otroků. Proto je žánr prezentován v širších historických, sociopolitických a genderových souvislostech a okolnosti vztahující se k jeho vývoji a k jeho současné literární kritice jsou stručně nastíněny. Výchozím bodem je stručné pojednání o definicích, které kritici, v závislosti na zvolených kritériích, stanovují různým způsobem. Různorodost textů a jejich hlasů je diskutována v souvislosti s Mosesem Grandym a jeho Vyprávěním o životě Mosese Grandyho donedávna zotročeného ve Spojených státech amerických. Grandyho vyprávění, popis života otroka na moři, je podrobeno rozboru. Tradiční, uniformní narativní struktury jsou porovnávány s úryvky díla, kde je možné nalézt některé aspekty jeho maskulinní identity problematizované institucionalizovaným otroctvím. Tato práce se zejména snaží ukázat, že zatímco konvenční struktura příběhů předem definující jejich osnovu a témata je popsána Jamesem Olneym, žádná obecně uznávaná definice žánru neexistuje. V důsledku dosaženého závěru je žánr definován pro účely této práce. Poté, co jsou hlavní příznačné rysy žánru projednány a definice žánru vyprávění afroamerických otroků je ustanovena, následují kapitoly věnující se podrobnějšímu rozboru dvou...
in English The aim of this MA thesis is to bring new perspectives on the genre of the African-American slave narrative. Therefore, its wider historical, socio-political and gender contexts are considered and the circumstances surrounding its development and current criticism are briefly outlined. The point of departure is a discussion of definitions that vary among the scholars who select different criteria for the subject of definition. The existing diversity of the texts and voices is discussed in connection to Moses Grandy's Narrative of the Life of Moses Grandy, Late a Slave in the United States of America. Grandy's narrative, an account of the maritime slave life, is analyzed. Its traditional, uniform narrative structures are juxtaposed with passages where some aspects of his masculine identity, problematized by the institution of slavery, can be traced. Ultimately, the thesis attempts to show that while the conventionalized framework pre-defining the narrative outline and themes is delineated by James Olney, any generally recognized definition of the genre does not exist. As a result of that conclusion, the genre is defined in the scope of this thesis. After the major characteristics of the genre are discussed and the definition of the African- American slave narrative is put forward, more...