Mediální prezentace amerických prezidentských kandidátů ve vybraných českých denících před volbami 2012
Media Presentation of the US Presidential Candidates before 2012 Elections in selected Czech Daily Papers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73539Identifiers
Study Information System: 138222
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Zápotocký, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato bakalářská diplomová práce se zabývá mediálním obrazem amerických prezidentských kandidátů ve vybraných českých denících. Pro případovou studii bylo zvoleno volební klání z roku 2012. Práce rozebírá teoretické koncepty budování a nastolování agendy, rámcování a politické image. Využívá metodologii popsanou v odborné literatuře a vlastní výzkum. Autor identifikoval celkem 19 kategorií atributů, které média politikům přisuzují a které ovlivňují voliče. Metodou smíšené, kvantitativní i kvalitativní obsahové analýzy bylo poté zkoumáno, které z těchto kategorií převažují av jakém světle jsou podávány. Výběrovým souborem byly tři přední české zpravodajské deníky - Právo, Mladá fronta DNES a Lidové noviny ve sledovaném období od 27. 8. 2012 do 6. 11. 2012. Vedle atributů byla ve výzkumu sledována též význačnost, která je tématu i kandidátům přisuzována, či frekvence výskytů tématu. V neposlední řadě pak bylo sledováno i celkové vyznění článků, které vedlo k výpočtu koeficientu mediálního stranění jednotlivým kandidátům. Výzkum tak přináší komplexní obraz o tom, jak byli američtí prezidentští kandidáti v denících prezentováni. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis focuses on media presentation of the US Presidential Candidates in selected. Czech newspaper. Elections from 2012 were chosen as a case study. This thesis elaborates on theoretical concepts of agenda building and setting, framing and political image. It uses methodology described in literature and authors own research. Author identifies 19 categories of attributes that are used by media to describe political candidates and that influence the audiences. Through the method of mixed, quantitative and qualitative content analysis it was examined which of these categories prevail and in which tone (positive/neutral/negative) they are presented. As a sample three leading Czech serious newspapers were chosen - Právo, Mladá fronta DNES and Lidové noviny which were monitored over period from 28 August to 6 November 2012. Besides the attributes also salience of the issue and candidates was measured as well as frequency of occurrence of the topic. Last but not least overall valence of the articles was counted leading to calculation of coefficient of media favourableness regarding each candidate. Thus the research provides complex overview of US presidential candidates presentation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)