Komparace institucionálního zabezpečení vzdělávání seniorů v České republice a Španělském království
Comparison of institutionalization of senior education between the Czech Republic and Kingdom of Spain
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73505Identifiers
Study Information System: 154852
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Záškodná, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
3. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělávání seniorů, institucionální zabezpečení, univerzita třetího věku, seniořiKeywords (English)
elderly education, institutionalization, university of the third age, elderly people, older adultsTato bakalářská práce se zabývá komparací institucionálního zabezpečení vzdělávání seniorů v České republice a ve Španělsku, zejména pak institucí univerzity třetího věku. Práce je rozdělena do pěti kapitol. Úvodní část práce se věnuje teoretickým východiskům vzdělávání seniorů a na základě prognózy vývoje demografické situace v Evropě je zde zdůvodněn význam vzdělávání seniorů pro společnost i jedince samotného. Stěžejní část práce je zaměřena na institucionální zabezpečení vzdělávání seniorů a jsou v ní představeny nejvýznamnější formy vzdělávání seniorů v České republice a ve Španělsku. Tato část poté vyústí do samotné komparace instituce univerzity třetího věku v obou zemích dle šesti zvolených kritérií. Cílem komparace je zjistit, zdali instituce univerzity třetího věku ve Španělsku vychází ze stejného modelu jako instituce univerzity třetího věku v České republice. Klíčová slova: vzdělávání seniorů, institucionální zabezpečení, univerzita třetího věku, senioři
This bachelor's thesis focuses on comparison of institutionalization of elderly education in the Czech Republic and in Spain, especially on comparison of institution of the University of the Third Age in the both countries. The work is divided into five chapters. Introductory part of the thesis is devoted to theoretical bases of education of elderly people and the importance of education of older adults for the society and an individual himself, based on prognosis of trends in demographical situation in Europe. The main part of the thesis is focused on institutionalization of elderly education and there are introduced the most important forms of elderly education in the Czech Republic and in Spain. This part further results in the comparison of institution of the University of the Third Age in the both countries according to six elected criteria. The aim of the thesis is to find out if the institution of the University of the Third Age in Spain is based on the similar model as the institution of the University of the Third Age in the Czech Republic. Keywords: elderly education, institutionalization, university of the third age, elderly people, older adults