Integrace dítěte s Aspergerovým syndromem v běžné třídě primární školy
Integration of a child with Asperger syndrom in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73065Identifiers
Study Information System: 133800
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, dětský autismus, poruchy autistického spektra, charakteristické projevy, diagnostika, screeningové a diagnostické nástroje, vzdělávání, integraceKeywords (English)
the Asperger syndrome, the child's autism, the autistical spektra disorders, the common characteristics, the diagnostic, the screening and diagnostic tools, the education, the integrationCílem diplomové práce je poskytnout ucelený obraz problematiky vzdělávání a integrace dětí s Asp. syndromem v běžných školách. Předat vlastní zkušenosti, které jsem získala při práci s těmito dětmi. Zmapovat názory učitelů s integrováním žáků a toto vše doplnit názorem odborníka. Práce bude rozdělena na dvě základní části - teoretickou a empirickou. V teoretické budu popisovat problematiku a vycházet ze současného trendu k integraci. Empirická část bude složena z rozhovoru s odborníkem, pak dotazníku pro učitele primárních škol a kazuistiky chlapce, se kterým jsem pracovala. Použitými metodami v praktické části je hlavně rozhovor a dotazník. Klíčová slova: Aspergerův syndrom, dětský autismus, poruchy autistického spektra, charakteristické projevy, diagnostika, screeningové a diagnostické nástroje, vzdělávání, integrace
The aim of this thesis is to provide a comprehensive data of schooling issues and integration of children with the Asperger syndrome in the public schools. I would like to bring out my own experience while working with these children. I have mapped the teachers' opinion of the pupils' integration and I have ensembled this data with an expert's opinion, too. My thesis is divided into two basic parts: the theoretical and empirical part. I am going to describe the issues thereof and I am going to result from the curent movement of the integration. The empirical part consists of first, the interview with an expert, second, the public schools teachers' questionnaire and lastly, the casuistry of a boy I have worked with.The used methods in the practical part are mainly the interview and the questionnaire. Key words: the Asperger syndrome, the child's autism, the autistical spektra disorders, the common characteristics, the diagnostic, the screening and diagnostic tools, the education, the integration