Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Informační chování a učení v kontextu nových medií: Digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72975Identifikátory
SIS: 146396
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Steinerová, Jela
Landová, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
25. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Informační chování, Mentální modely, Motivace k informačnímu chování, Vzdělávací simulace, Učení pomocí digitálních herKlíčová slova (anglicky)
Information behavior, Mental models, Motivation for information behavior, Educational simulations, Digital Game-Based Learning (DGBL)Tato dizertační práce studuje digitální hry a simulace jako komplexní systémy pro reprezentaci informací a zkoumá jejich specifické aspekty ovlivňující proces získávání znalostí. Zaměřuje se na proces tvorby mentálních modelů, informační chování a situační emoční a kognitivní zapojení. Metodologický přístup je založen na různých oborech, včetně informační vědy, pedagogiky, mediálních a kognitivních věd. Základní použitou metodou je edukační experiment, který porovnává efekty digitální edukační hry, nedigitální edukační hry a klasické pedagogické intervence založené zejména na klasických přednáškách. Experimentální výsledky jsou rozděleny do čtyř částí zabývajících se vlivem digitálních her na proces tvorby mentálních modelů, motivaci k informačnímu chování, situační emocionální prožitek a sociální interakce.
This dissertation considers digital games and simulations as complex systems of information representation and explores their specific aspects influencing the process of knowledge acquisition. It focuses on process of mental model creation, information behavior and situational emotional and cognitive engagement. The methodological approach is grounded in variety of disciplines including information science, educational science, new media studies and computer science. The main method used is educational experiment. The use of digital game-based and non-digital game-based educational intervention is compared to similar program based on traditional schooling methods and classic lectures. The experiment outcomes are divided into four large segments exploring influence of digital games on process of mental models creation, motivation for future information behavior, situational emotional experience and social interaction.