Vliv Tezuky Osamua na pozdější komiksové autory
The Influence of Tezuka Osamu on Later Comics Äuthors
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72758Identifiers
Study Information System: 124555
CU Caralogue: 990018536890106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Tirala, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
3. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
japonská popkultura, manga, japonský komiks, anime, Tezuka Osamu, Astro Boy, Tecuwan Atomu, šódžo, Nidžújonengumi, Čtyřiadvacátnice, Ikeda Rijoko, Takemija Keiko, Óšima Jumiko, Hagio Moto, Tokiwasó, Išinomori Šótaró, Fudžiko Fudžio, Muši purodakušon, Urasawa Naoki, PlutoKeywords (English)
Japanese popculture, manga, Japanese comic, anime, Tezuka Osamu, Astro Boy, shojo, Niju yonen gumi, Fortyniners, Ikeda Riyoko, Takemiya Keiko, Oshima Yumiko, Hagio Moto, Tokiwaso, Ishinomori Shotaro, Fujiko Fujio, Mushi production, Urasawa Naoki, PlutoPro Japonce je Tezuka Osamu významným komiksovým autorem 20. století, který si během svého života vysloužil přezdívky jako "bůh mangy" nebo "japonský Walt Disney". Mnozí ho znají jen jako autora úspěšných mang (japonských komiksů) jako Black Jack, Tecuwan Atomu, Džanguru taitei, Ribon no kiši, ale ve skutečnosti je jeho odkaz na poli japonského komiksu a animovamého filmu mnohem větších rozměrů. Práce se snaží především skrze analýzu sekundárních pramenů představit samotného Tezuku a jeho komplexní tvorbu, spojovanou s inovátorskými technikami a rozšířením tematické nabídky mangy, a nalézt jeho vliv v dílech pozdějších komiksových autorů (především u Čtyřiadvacátnic v oblasti šódžo a komiksových autorů spojovaných s jeho studiem Tokiwasó). Dále má za úkol krátce představit Tezukovu animátorskou tvorbu a jeho přínos japonské animaci. Klíčová slova: japonská popkultura, manga, japonský komiks, anime, Tezuka Osamu, Astro Boy, Tecuwan Atomu, šódžo, Nidžújonengumi, Čtyřiadvacátnice, Ikeda Rijoko, Takemija Keiko, Óšima Jumiko, Hagio Moto, Tokiwasó, Išinomori Šótaró, Fudžiko Fudžio, Muši purodakušon, Urasawa Naoki, Pluto
Japanese people see Tezuka Osamu as a significant figure of Japanese comic in 20th century, who gained nicknames as ‚god of manga' or ‚Japanese Walt Disney' during his life. Majority of people know him only as an author of popular manga (Japanese comic) Black Jack, Mighty Atom, Emperor of Jungle or Princess Knight, but his legacy is of much greater extent than what was already mentioned. This paper uses especially the method of analysis of secondary sources and, first of all, tries to introduce Tezuka's life and his complex work that is characterized by innovative techniques and broadening manga topics. In the second place, it attempts to find Tezuka's influence in work of later manga artists (especially in shojo manga of female group called Niju yonen gumi and manga authors linked to Tezuka's studio known as Tokiwaso) and the third, it gives a short and brief introduction to Tezuka's work as animator and to Tezuka's achievements in field of anime. Key words: Japanese popculture, manga, Japanese comic, anime, Tezuka Osamu, Astro Boy, shojo, Niju yonen gumi, Fortyniners, Ikeda Riyoko, Takemiya Keiko, Oshima Yumiko, Hagio Moto, Tokiwaso, Ishinomori Shotaro, Fujiko Fujio, Mushi production, Urasawa Naoki, Pluto