Příběhy dvojí výjimečnosti - kvalitativní studie vývoje nadaných studentů s poruchou učení
Tales of double exceptionality - a qualitative study of gifted students with learning disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72706Identifiers
Study Information System: 145719
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
High, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nadání, handicap, specifické poruchy učení, dvojí výjimečnost, vzděláváníKeywords (English)
Gifted, handicap, learning disabilities, double exceptionality, educationTéma nadání a nadaných studentů je dnes stále aktuálnější. Novějším a méně známým tématem je však téma nadaných žáků a studentů se souběžným handicapem označovaných jako "dvakrát výjimeční". Cílem teoretické části je zmapovat specifické oblasti a problémy nadaných dětí a studentů se specifickými poruchami učení a případně s dalšími handicapy. Cílem praktické části práce je představit konkrétní projevy a vlivy výchovných a vzdělávacích přístupů u žáků a studentů, a to prostřednictvím kazuistik. Tato data by měla být praktickým doplněním zmapované psychologické problematiky nadaných žáků a studentů s handicapem, jíž se zabývá teoretická část práce.
At present, there is a growing interest in the theme of giftedness and gifted students. However, newer and less familiar theme is the theme of gifted children and students with disabilities called "double exceptionality". The theoretical part focuses on describing the theme of giftedness, some theories and models of giftedness, highly specific field and problems of gifted children and students with learning disabilities, eventually with other handicaps too. In the empirical part of this thesis the aim is to present specific expressions, the link with development and influences of educational approach to children and students through casuistries. This data should be a practical replenishment of mapped psychological problems of gifted children and students with handicap that the theoretical part of the thesis deal with.