Hlavní znaky efektivní školy a její přínos pro zkvalitnění vzdělávání a další uplatnění žáka
Main Characteristics of Effective School and its Benefit for Improvement in Education and Further Pupil's Development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/727Identifiers
Study Information System: 18344
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Basl, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
28. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
8 RESUMÉ České školství prochází v posledních letech výraznými změnami. V platnost vešel zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon), který mimo jiné ukládá školám povinnost vlastního hodnocení a sestavování vlastních školských vzdělávacích programů. Tato práce představuje koncept efektivních škol, který je ve světové literatuře známý již od konce sedmdesátých a počátku osmdesátých let. Pro Českou republiku je tento koncept aktuální až od roku 1989. Cílem práce je přispět к diskusi o konceptu efektivních škol v České republice, přičemž na koncept se zde nahlíží z hlediska hodnocení a měření. Zároveň tato práce nabízí možnost aplikace teoretického konceptu do praxe českých škol: jejich činnosti a hodnocení. Dále se zde zkoumá oprávněnost jednoho ze základních poselství konceptu efektivních škol, tj. že konkrétní škola má na žáka vliv a to nejen z hlediska jeho akademických výsledků, ale také jeho budoucího uplatnění. Práce je rozdělena do dvou částí. První část zkoumá teoretická východiska konceptu a zabývá se jeho podstatnými součástmi: školou přidanou hodnotou, koreláty efektivních škol, zlepšováním školy, kvalitou a pro tuto práci klíčovým vztahem mezi vlastním a externím hodnocením škol. V závěru první části jsou uvedeny kritické otázky, kterým koncept čelí. Poukázáno je především na obtížnou měřitelnost...
9 RÉSUMÉ The Czech educational system came during the last years through many changes. Into force came the New School Act No. 561/2004 (School Act) that among others states schools' duty to conduct self-evaluation and develop their own educational programme. This thesis introduces school effectiveness research, meaningful from the end of the seventies and beginning of the eighties. In the Czech Republic the research is valid from the 1989. The aim of this thesis is to contribute to discussion on school effectiveness research in the Czech Republic, while the research is discussed from the view of school evaluation. At the same time this work offers a possibility to apply the theoretical research into Czech schools practise: their activity and evaluation. Further, one of the main statements of the school effectiveness research - that school has an impact on pupils not only on their academic knowledge but also on their future development - is investigated. The thesis is divided into two parts. The first part explores theoretical data on the research and deals with its main parts: school added value, correlates of effective school, school improvement, school's quality and it also investigates the balance between external and self-evaluation. In the conclusion of the first part, there are expressed critical...