From the Woods of Raasay to Glasgow Streets: Poetry of Place in the Works of Sorley MacLean and Derick Thomson
Z lesů Raasay do ulic Glasgow: poezie místa v pracích Sorley MacLeana a Dericka Thomsona
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72256Identifiers
Study Information System: 127136
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Markus, Radvan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sorley MacLean, Derick Thomson, moderní skotská gaelská poezie, místa, poezie místa, Raasay, Skye, Lewis, GlasgowKeywords (English)
Sorley MacLean, Derick Thomson, modern Scottish Gaelic poetry, places, poetry of place, Raasay, Skye, Lewis, GlasgowTato práce se zabývá problematikou poezie místa v díle dvou nejvýznamnějších osobností gaelsky psané skotské poezie dvacátého století, Sorleyho MacLeana (Somhairle MacGill-Eain, 1911-1996) a Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Oba autoři se místům ve své tvorbě intenzivně věnovali, avšak každý z nich přistupoval k poezii místa z jiného úhlu pohledu: MacLeanova tvorba je zároveň hrdě lokální a okázale mezinárodní a zcela přirozeně se v prostoru jedné strofy přesouvá ze skotského ostrova Skye do Španělska či Ruska, zatímco Derick Thomson zkoumá, jakým způsobem prostředí skotských Západních ostrovů, konkrétně ostrova Lewis, působí na lidské myšlení, vnímání a paměť. Thomson byl rovněž jedním z nejdůležitějších básníků, kteří se ve své tvorbě věnovali městu Glasgow. První kapitola překládá důvody, proč byli pro rozbor a porovnání zvoleni právě tito dva autoři, objasňuje strukturu práce a použité metody a vysvětluje, co je v práci míněno pojmem "poezie místa". Dále shrnuje různé teoretické přístupy k místům a historii poezie místa ve skotské gaelské literatuře osmnáctého a devatenáctého století, neboť oba autoři byli s touto tradicí detailně obeznámeni a často na ni reagovali a různými způsoby ji přetvářeli. Druhá kapitola uvádí čtenáře do jazykového, společenského a kulturního kontextu...
This thesis focuses on the poetry of place in the works of the two most important figures of modern Scottish Gaelic verse: Sorley MacLean (Somhairle MacGill-Eain, 1911-1996) and Derick Thomson (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Both poets exhibited a keen interest in poetry of place, although each one approached it from a very different angle: MacLean's poetry is proudly local and audaciously universal at the same time, moving from the Cuillin of Skye to Spain and Russia in the space of one stanza, while Thomson inquires in the ways in which the island environment, in terms of nature, language and religion, shapes the individual psyche, memory and creative abilities, and he is also a significant poet of the city. The opening chapter gives reasons for the choice of these two authors, introduces the structure and method of the thesis, and outlines what is meant by "poetry of place." It also sums up different theoretical approaches to places and discusses important features of Scottish Gaelic poetry of place of the eighteenth and nineteenth centuries, as both poets employed, altered and contradicted certain traditional patterns and motifs. The second chapter provides a context for the subsequent discussion by explaining the basic facts about the linguistic, social and cultural conditions of Gaelic...