Show simple item record

Socio-economic status and its influence on the structure and level of personal well-being
dc.contributor.advisorKebza, Vladimír
dc.creatorMatyášová, Eva
dc.date.accessioned2017-05-27T18:13:52Z
dc.date.available2017-05-27T18:13:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/72101
dc.description.abstractSouhrn: Diplomová práce představuje vývoj pojetí well-beingu a socioekonomického statusu (SES) pomocí analýzy dostupných údajů v domácí i zahraniční odborné literatuře. Těžiště teoretické části tkví v souvislosti mezi úrovní SES a kvalitou osobní pohody, hledání a možná vysvětlení rozličných vztahů mezi jednotlivými determinanty. Ve výzkumném šetření pak ověřujeme základní výzkumnou otázku, která se ptá po existenci závislostního vztahu well-beingu a SES. Osobní pohoda byla měřena pomocí testu SWLS (Satisfaction with life scale; Diener et al., 1985) a RPWB (Ryff's scales of psychological well-being; Ryff, 1989). Socioekonomický status jsme odvozovali od výše příjmu, úrovně vzdělání a hodnoty prestiže zaměstání. Na našem výzkumném vzorku (n = 213) jsme prokázali přítomnost vztahu mezi výší příjmu a mírou well-beingu naměřenou testem RPWB. A dále jsme označili signifikantní rozdíly v prožívané míře well-beingu naměřené testem SWLS u lidí se základním a středním vzděláním; a také u nejnižší a nejvyšší příjmové kategorie. Celkově je vztah ovšem složitěji strukturovaný a spíše než jednoduchá pozitivní korelace se zde uplatňuje systém vzájemné podmíněnosti. Klíčová slova: well-being, socioekonomický status, osobní pohoda, životní spokojenost, příjem, vzdělání, prestiž zaměstnánícs_CZ
dc.description.abstractThe presented diploma thesis summarizes development of well-being and socioeconomic status conceptions by analyzing accesible vocational literature. The theoretical part is mainly focused on well-being and socioeconomic status (SES) in context and on searching for satisfactory explanation of relationship of those two variables. The attention in empirical part is devoted to examination the dependancy relationship between well-being and SES. We use Satisfaction with life scale (Diener et al., 1985) and The Ryff's scales of psychological well-being (Ryff, 1989) for measuring well-being. Socioeconomic status is deduced from income, education and occupational prestige. The existence of the dependancy relationship between income and well-being measured by RPWB was proven in our research sample (includes 213 respondents). The statistically significant differences between well-being (SWLS) were measured within group of people with elementary and high school education; and further within group of people with the lowest and highest income. However the relationship is sophistically structured and variety of dependent conditions is used rather than simple positive correlation. Key words: well-being, socioeconomic status, life satisfaction, happiness, income, education, occupational prestigeen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectwell-beingcs_CZ
dc.subjectsocioekonomický statuscs_CZ
dc.subjectosobní pohodacs_CZ
dc.subjectživotní spokojenostcs_CZ
dc.subjectpříjemcs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.subjectprestiž zaměstnánícs_CZ
dc.subjectwell-beingen_US
dc.subjectsocioeconomic statusen_US
dc.subjectlife satisfactionen_US
dc.subjecthappinessen_US
dc.subjectincomeen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectoccupationa prestigeen_US
dc.titleSocioekonomický status a jeho působení na strukturu a úroveň osobní pohody (well-being)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-08
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId136322
dc.title.translatedSocio-economic status and its influence on the structure and level of personal well-beingen_US
dc.contributor.refereeBlatný, Marek
dc.identifier.aleph001851342
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csSouhrn: Diplomová práce představuje vývoj pojetí well-beingu a socioekonomického statusu (SES) pomocí analýzy dostupných údajů v domácí i zahraniční odborné literatuře. Těžiště teoretické části tkví v souvislosti mezi úrovní SES a kvalitou osobní pohody, hledání a možná vysvětlení rozličných vztahů mezi jednotlivými determinanty. Ve výzkumném šetření pak ověřujeme základní výzkumnou otázku, která se ptá po existenci závislostního vztahu well-beingu a SES. Osobní pohoda byla měřena pomocí testu SWLS (Satisfaction with life scale; Diener et al., 1985) a RPWB (Ryff's scales of psychological well-being; Ryff, 1989). Socioekonomický status jsme odvozovali od výše příjmu, úrovně vzdělání a hodnoty prestiže zaměstání. Na našem výzkumném vzorku (n = 213) jsme prokázali přítomnost vztahu mezi výší příjmu a mírou well-beingu naměřenou testem RPWB. A dále jsme označili signifikantní rozdíly v prožívané míře well-beingu naměřené testem SWLS u lidí se základním a středním vzděláním; a také u nejnižší a nejvyšší příjmové kategorie. Celkově je vztah ovšem složitěji strukturovaný a spíše než jednoduchá pozitivní korelace se zde uplatňuje systém vzájemné podmíněnosti. Klíčová slova: well-being, socioekonomický status, osobní pohoda, životní spokojenost, příjem, vzdělání, prestiž zaměstnánícs_CZ
uk.abstract.enThe presented diploma thesis summarizes development of well-being and socioeconomic status conceptions by analyzing accesible vocational literature. The theoretical part is mainly focused on well-being and socioeconomic status (SES) in context and on searching for satisfactory explanation of relationship of those two variables. The attention in empirical part is devoted to examination the dependancy relationship between well-being and SES. We use Satisfaction with life scale (Diener et al., 1985) and The Ryff's scales of psychological well-being (Ryff, 1989) for measuring well-being. Socioeconomic status is deduced from income, education and occupational prestige. The existence of the dependancy relationship between income and well-being measured by RPWB was proven in our research sample (includes 213 respondents). The statistically significant differences between well-being (SWLS) were measured within group of people with elementary and high school education; and further within group of people with the lowest and highest income. However the relationship is sophistically structured and variety of dependent conditions is used rather than simple positive correlation. Key words: well-being, socioeconomic status, life satisfaction, happiness, income, education, occupational prestigeen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV