Faktory ovlivňující nákupní chování ve vztahu ke koupi automobilu
Factors influencing purchase behavior in relation to automobile purchase
diploma thesis (DEFENDED)

Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72069Identifiers
Study Information System: 108090
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Uhlář, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nákupní chování, rozhodovací proces zákazníka (spotřebitele), vnější vlivy, vnitřní vlivyKeywords (English)
consumer behavior, consumer decision process, external influences, internal influencesCílem teoretické části diplomové práce je obsahová i procesuální analýza nákupního chování, kdy obě analýzy poukazují na řadu vnitřních i vnějších vlivů, které vstupují do rozhodovacího procesu zákazníka a jehož výsledkem je či není koupě produktu. Výzkumná část je konkrétně zaměřena na analýzu faktorů, které ovlivňují nákup automobilu. Smíšený výzkum umožňuje identifikovat jednotlivé vlivy a poté stanovit důležitost těchto vlivů. V kvalitativní části výzkumu jsou, na základě polostrukturovaných rozhovorů, stanoveny parametry, které jsou měřeny kvantitativně dle důležitosti, poté jsou zkoumány pomocí faktorové analýzy a porovnání statisticky významných rozdílů ve zvažovaných parametrech mezi jednotlivými cílovými skupinami. Vzhledem k tomu, že do prodejního procesu vstupují i vlivy vnější, je zde analyzována percepce stejných rozhodovacích parametrů prodejci, kteří jsou součástí rozhodovacího procesu zákazníka a svými předpoklady jeho rozhodování také ovlivňují. Výzkumem zjištěné faktory byly porovnány s Maslowovou hierarchií potřeb. Z dalších výsledků vyplynul závěr, že existují genderové rozdíly, dále rozdíly ve vnímání parametrů mezi majiteli jednotlivých značek a rozdíly mezi vnímáním důležitých parametrů zákazníky značky Mercedes-Benz a tím, jak tyto parametry vnímají prodejci značky...
| 1 Abstract The aim of the thesis is the contentual and procedural analysis of customers purchase behavior. Both analyses point out several internal and external factors, which play their role in customer's decision making process. The result of this process is or is not the purchase of the product. The combined research enables to identify the factors and determine their importance. In the qualitative research part parameters of the research are set based on semi-structured interviews. The parameters are then quantitatively measured according to their importance, after that they are analysed by means of factor analysis and via comparison the statistically important differences in decision making process among several target groups. Considering also the external factors influencing the sales process the perception of the same parameters by salesmen is researched as well, because they are a part of the customers decision making process and whose expectations also actively affect the process. The discovered factors were then compared with the Maslow's hierarchy of needs. From the other results of the research the conclusion was drawn that there do exist statistically important gender differences, differences between perception of the customers needs among various owners of sales points and among salesmen....