Sociální významy vousů u mužů
Social Meanings of Male Beards
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71979Identifikátory
SIS: 151577
Katalog UK: 990020140890106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrůzová, Andrea
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vousy, Vzhled, První dojem, Sociální komunikace, Móda, Symbol, Mužnost, KonformitaKlíčová slova (anglicky)
Beard, Appearance, First Impression, Social Communication, Fashion, Symbol, Masculinity, ConformitySociální významy vousů u mužů Abstrakt Práce se zabývá mužskou úpravou vousu, jejím významem ve společnosti a schopností sociálně komunikovat. Je postavena na teorii prvního dojmu, kategorizaci; mužské vousy považuje jako zdroj konstrukce konfliktního a kooperativního jednání. Teoretická část se zabývá předchozími výzkumy o přisouzených vlastnostech vousu, módou a sociální komunikací vousů v minulosti především na evropském kontinentu, kdy vousy komunikovaly národní příslušnost, sociální status, generační a pohlavní distanci, sympatie a antipatie k aktuálnímu dění a hodnotám. Dále se zaměřuje na sociální komunikaci vousu v přítomnosti a jeho vnímáním společností. Empirická část práce je založena na dotazníkovém šetření a odpovídá na otázku, jaké vlastnosti jsou úpravám mužského vousu přisuzovány v současné době v České republice. Výsledná zjištění potvrzují, že vousy jsou obecně vnímány jako symbol maskulinity, dominance a sociální vyspělosti, oholená tvář a tvář s upravenými vousy jsou znakem konformity a obecně pozitivně přijímány, kdežto tváře se strništi dosahují negativních hodnocení.
Social meanings of male beards Abstract The study focuses on male beard modification, primarily on the significance of beard in the society and beard's ability of social communication. The study is based on the theory of first impression and categorization; male beards are regarded as source of conflictual and cooperative action. Theoretical part draws on previous research about attributed characteristics of beard, fashion and social communication of beard in the past, especially on the European continent, where beards communicated ethnicity, social status, gender and generational distances, sympathy and antipathy to the current events and values. Furthermore, the thesis concentrates on social communication of beard in the present and its perception in the society. Empirical part is based on a questionnaire survey and answers to the question which characteristics are currently attributed to male beard modification in the Czech Republic. Final findings confirm that beards are perceived as symbol of masculinity, dominance and social maturity, clean shaved face and face with mustache or goatee, taken as signs of conformity, are generally well-received, while faces with stubble receive negative ratings.
