Kompetence lektora měkkých dovedností působícího v soukromém sektoru
Competences of a soft skills trainer working in the private sector
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71896Identifiers
Study Information System: 152554
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Jana Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Lektorské kompetence, osobnost lektora, specifika vzdělávání dospělých, vzdělávání dětí a mládeže, klasifikace kompetencí, kompetenční modelKeywords (English)
Trainer's competences, trainer's personality, adult education specifics, education of children and youth, classification of competences, competence modelPředložená diplomová práce se zabývá kompetenčním modelem lektora měkkých dovedností, který působí v soukromém sektoru. Zabývá se specifiky ve vzdělávání dospělých s důrazem na představení bariér při vzdělávání dospělého člověka. Pojednává dále o specifikách vzdělávání dospělých, přičemž se zaměřuje na rozdíly od vzdělávání dětí a mládeže. Práce se zaměřuje na formulaci požadavků na osobnostní předpoklady lektora, jeho kompetence a prezentuje očekávání, která se k lektorovi vztahují. Na základě představené teorie a provedeného výzkumného šetření je sestaven kompetenční model lektora měkkých dovedností. Výzkumné šetření je zaměřeno na tři skupiny účastníků vzdělávacího procesu, a to zástupců vzdělávací organizace z pozice zaměstnavatele lektora, zadavatele vzdělávací akce z pozice zákazníka lektora a zástupců lektorů samotných.
This diploma thesis deals with the competence model of a soft skills trainer working in the private sector. It looks into the specifics of adult education with emphasis on the presentation of barriers when educating adults. Furthermore, this work discusses adult education specifics while focusing on the differences from the education of children and youth. This diploma work focuses on a trainer's personality requirements, his competences, and it presents expectations related to the trainer. A soft skills trainer's competence model is drawn up on the basis of theory presented and research carried out. The research focuses on three groups of participants to educational process - representatives of an educational organization as a trainer's employer, ordering party of an educational event as a trainer's customer and trainers themselves.