Školství za totality - orální historie a literatura
Education at totality- oral history and literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71842Identifikátory
SIS: 151602
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prokop, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy informační a komunikační technologie - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
totalita, škola, totalitní školství, demokratická škola, orální historieKlíčová slova (anglicky)
totality, school, totatarian education, democratic school, oral historyTématem práce "Školství za totality - orální historie a literatura" je porovnání psané literatury a dalších zdrojů s konkrétní výpovědí člověka, který v totalitním režimu zažil školní docházku od základní školy až k postgraduálním studiím. Vychází z předpokladu, že zážitky z dětství jsou tím, co zanechává v člověku hlubokou stopu i pro zbytek jeho budoucího života. Cílem práce je přiblížit formování dětského vědomí a následky s tím spojené. Významnou roli v tomto období zaujímá škola. Pro ucelení pohledu je proto práce rozdělena do čtyř částí. Úvodní část je věnována všeobecnému psychologickému pohledu na totalitu a demokracii. Druhá část je věnována transformaci školství po nástupu totalitního režimu k moci. Třetí část je věnována poznatkům z doby upevňování totalitní moci v Československu. Čtvrtá část je zaměřena na konkrétní výpovědi respondenta. V závěru jsou tyto poznatky shrnuty a posouzeny. Klíčová slova Totalita, škola, totalitní školství, demokratická škola, orální historie
The theme of the work " Education at totality - oral history and literature" is the comparison of written literature and other sources with specific testimony of a man who was educated at totalitarian regime from primary school to postgraduate studies. It is based on the assumption that childhood experiences are what leaves a deep trace in man for the rest of his life. The main goal of the paper is to explain the formation of children's consciousness and consequences associated with it. An important role in this period occupies school. For a comprehensive view, therefore, the work is divided into four parts. The first part is devoted to general psychological aspect of totalitarianism and democracy. The second part is devoted to transform education after the onset of a totalitarian regime to power. The third part concentrates on the period of consolidation of the totalitarian regime in Czechoslovakia. The fourth part focuses on the specific testimony of the respondent. In conclusion, these findings are summarized and assessed. Key words Totality, school, totalitarian Education, democratic school, oral history