Různé psychologické aspekty dětské kresby
Various psychological aspects of children's drawings
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71829Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Šturma, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětská kresba, kognitivní zrání, předškolní věk, rodina
Keywords (English)
children's drawing, cognitive maturation, preschool age, family
Diplomová práce se zaměřuje na psychologické aspekty kresby předškolních dětí z úplných a neúplných rodin. V teoretické části je dětská kresba popsána jako jeden ze základních projevů sémiotické funkce a je zdůrazněn její význam v procesu kognitivního zrání. Také je věnována pozornost kresbě jako projektivní diagnostické metodě. V empirické části jsou interpretovány kresby dětí různého věku předškolního období z úplných a neúplných rodin s důrazem na kognitivní zralost jedince a rodinné vztahy s respektem k projektivní funkci kresby. Výsledky mohou přispět k lepšímu poznání dětského vnímání díky interpretaci různých kreseb.
This diploma thesis focuses on the psychological aspects of drawings of preschool children from complete and incomplete families. In the theoretical part the child's drawing is described as one of the basic manifestations of the semiotic function and it emphasized its importance in the process of cognitive maturation. Drawing is also taken into consideration as a projective diagnostic method. In the research part we interpret drawings by children of different ages in the preschool period with an emphasis on cognitive maturity of the individual and family relations with consideration to the projective function of drawings. The results may lead to a better understanding of children's perception thanks to the interpretation of various drawings.