Proměny Corporate Social Responsibility
Changes of Corporate Social Responsibility
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71768Identifiers
Study Information System: 133870
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kuchař, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
16. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
společenská odpovědnost firem, stakeholder, trvale udržitelný rozvoj, firmy, globalizaceKeywords (English)
corporate social responsibility, stakeholder, sustainable development, corporations, globalizationV roce 1953 dal Howard R. Bowen vzniknout debatě o společenské odpovědnosti firem, která se mezitím do současnosti velmi rozšířila. Koncept Corporate Social Responsibility získal během druhé poloviny dvacátého století mnoho podob a z akademické půdy se dostal do praxe a též do České republiky. V pozadí změn teoretického přístupu k CSR lze sledovat mj. změnu podnikatelského prostředí. Zejména ve změně v pojímání podniku - od shareholderského ke stakeholderskému. Stakeholderská teorie značně ovlivnila uchopení konceptu CSR. Rozdělila tak společnost na jednotlivé fragmenty. Na základě tématické analýzy a rozhovorů s aktéry jsem identifikovala 2 hlavní praktikované přístupy k CSR. Někteří aktéři chápou společenskou odpovědnost firem na pozadí morálních hodnot, někteří aktéři naopak chápou tento pojem na pozadí ekonomických zájmů firmy. Firmy mohou být odpovědné z obou důvodů na základě vnějších tlaků. Některé firmy si ovšem hrají na společenskou odpovědnost, což společnost pochopitelně nevnímá pozitivně a může tuto negativní zkušenost dále přenášet na další firmy s "nálepkou CSR". Nicméně, řada výzkumů opakovaně ukázala, že občané očekávají od firem angažovanost ve společenských problémech a za jejich aktivitu je odmění nákupem. Firmy tak mohou skrze CSR aktivity získávat moc ve společnosti, kde...
In 1953, Howard R. Bowen gave rise to the debate on social responsibility, and since then it has become very widespread. The concept of Corporate Social Responsibility gained a lot of forms during the second half of the twentieth century and from the university campuses got into practice and also into the Czech Republic. On the background of changing theoretical approaches toward CSR we can see changes of business environment - especially in the change of the conceptualization of the enterprise - from shareholder perspective to stakeholder perspective. Stakeholder theory extensively influenced the approach to CSR. Based on the thematic analysis and interviews with the actors, I identified two main practiced approaches towards CSR. Some actors understand the corporate social responsibility on the background of moral values, on the contrary, other understand this concept on the background of economic interests of the company. Firms can be responsible from both reasons on the basis of external pressures. But, some companies "play a game on social responsibility" and society does not perceive it positively. This negative experience can be transferred to other companies with "CSR label". However, many researches have repeatedly shown that citizens expect from the companies involvement in social issues...